ماهیگیران زحمتکش گوهر خلیج فارس....

گاه گاهى هوس میکنم ساعاتى را در کنار دریا سپرى کنم ، دیدن دریا را به هر شکلش دوست دارم از امواج پرتلاطم تا صاف بودنش بسیار شگفت آور است مرا تا عمق دریا با ارتفاعات بلند امواجش به آن سوى آرزوها مى برد . تماشا کردن تلاش ماهیگیران که در دل شبها به دریا مى روند و قبل از غروب آفتاب بر مى گردنند اینها همه صحنه هاى زیباى دریا و مردمان دریا را نمایان مى کند.

 

جزایر خلیج فارس خاطرات بى مرز و حدودى دارد ، حکایت ماهیگیران جزایر خاطرات جوانى و پیرى ، خاطرات تلخ و شیرین آنها را در بر دارد که شاید براى اکثر ما قابل اهمیت نباشد اما براى خودشان اهمیتى صد چندان دارد بطورى که مردمان جزیره زندگى خود را به این مقوله ختم میکنند " از تو حرکت از خدا برکت".

 

جزیره زیبای قشم در طول تاریخ سرشار از فرود و فراز خود، صحنه مبارزه با مشکلات و عرصه خلاقیت مردمانى سختکوش بوده است که به اعتبار کار و کوشش و گوهر تلاش، همواره سرزمین خود را به مرکزى پر رونق براى فعالیت‌هاى تولیدى و اقتصادى منطقه تبدیل کرده و چون مرواریدى ارزشمند در دل آبهاى نیلگون خلیج‌فارس پایدار نگه داشته‌اند.

 

اغلب ماهیگیرانى را مى توان دید که ازدل دریا روزى خود را مى جویند ، یکى از دل صدف مروارید بیرون مى ‌کشد، عده قلیلى به رغم شرایط آب و هوایى نامناسب ، به کشت و زرع مشغولند ، دیگرى با لنج ، عاشقان و علاقه مندان کرانه‌هاى خلیج فارس را جابه جا مى ‌کند، آن یکى به خرید و فروش اجناس مشغول است ، مثلا تجارت می کند و.... همچنان ادامه دارد.....

                                         

از کودک تا پیرمرد... زنان که دوشا دوش مردانشان در تلاشند ...همه و همه اهل کار و تلاشند و دغدغه استخدام در فلان سازمان و دستگاه و شرکت و ... را ندارند، آنها براى خودشان اشتغال زایى مى ‌کنند و بیشتر کارهاى مردمان در این جزیره بزرگ " نگین یا گوهر خلیج فارس"  به شکل سنتی رواج دارد. ، این ها همه راه ارتزاق مردم ساحل نشین قشم است که به سختى و با عرق ریختن چرخ زندگى خود را مى ‌گردانند مثل هزاران هزار ایرانى دیگر که در گوشه و کنار از تبریز گرفته تا مشهد و از زاهدان تا اهواز و... هر روز در پى لقمه نانى حلال هستند .

ماهیگیرى یکى از فعالیت‌هاى مهم و منبع اصلى درآمد مردم بومى قشم است . مردم در این منطقه از لنج، سمبوک ، ترترى ، شعوف و قایق‌هاى فایبر گلاس براى ماهیگیری استفاده مى کنند و از ماهى نه تنها براى طبخ غذا ، بلکه براى تولید محصولاتى دیگر هم بهره مى ‌برند، بعضى ها روغن کوسه را با صید کوسه‌اى به نام ناوى استحصال مى‌کنند که مى ‌گویند براى درد استخوان مفید است ، به ویژه درد پا و زانو، بعضى ‌ها نوعى ماهى را بعد از صید در ساحل خشک مى ‌کنند که پودر این ماهى ‌هاى خشک شده هم در تغذیه دام‌ها کاربرد دارد.  مهتمرین مراکز صید در اطراف جزایر قشم هنگام، لارک و سلامه مى باشد.

  

ماهیگیرى ، لنج سازى و هر کارى که مردم بومى منطقه به آن مشغولند باید به شکل تجارى دنبال شود تا شاهد توسعه این منطقه آزاد باشیم و در کنار سرمایه‌گذاران ، بومى ‌هاى منطقه نیز در این عرصه فعال شوند.

به راستى اگر از چنین منابع سرشار و عظیمى که درایران وجود دارد، به نحوه احسن استفاده کنیم ، تا چه میزان در توسعه و رشد و پیشرفت کشور از جنبه‌هاى گوناگون موثر خواهد بود. ؟؟ نه تنها قشم و نه تنها جنوب ایران بلکه سراسر این خاک پرگهر مملو از استعدادهاى طبیعى خدادادى است که با دستانى توانا مى ‌تواند نوید ‌دهنده ایرانى آباد باشد که حل مشکل اشتغال جوانان ما در گرو بهره گیرى از این ظرفیت‌هاى بالقوه است.

                                                               

             

 

نظرات 50 + ارسال نظر
عارفه چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:33 ب.ظ http://www.a17.blogsky.com

سلام بنگری جان
خوش به حالت که یه قدمی خلیج فارسی و بعد از خستگی های روزمره می ری تا یکم ارامش بگیری.
من اپم...
شاد باشی

سلام گلم
دلتنگیها....غمها ٬ غصه ها شاید بعضی وقتها خوشیهام رو با دریا تقسیم میکنم ....
جالب ببینی ماهیگران با چه شوق و ذوقی به کارشون علاقه دارن.
حتما خدمت میرسم ....
شاد و موفق باشی

میترا چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:03 ب.ظ http://www.talotom.blogfa.com

سلام واقعا جزایر خلیج فارس زیباست

سلام میترا جان
شکی نیست ... مخصوصا قشم و مردمان خونگرم و مهمان نوازش.
ممنونم از حضورت .
شاد باشی

فریده قاسمی چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:49 ب.ظ http://dokhtekong.blogsky.com/

سلام بردخت دریا دل
از شاروف ننوشته بودید... البته من هم اطلاع دقیقی ندارم،تا جایی که می دانم کوسه ماهی (ماهی کولی) را خشک می کنند و برای مصارف دارویی به کشورهای حوزه خلیج فارس که البته می تواند مقصد نهایی باشد انتقال می دهند.بوی خیلی بد وآزاردهنده ای دارد.همسایه های منزل قدیممان شاروف را برروی پشت بام خانه خود خشک می کردند(ودزدان گاهی به این سفره گسترده دستبرد می زدند!) انتقال شاروف به آن کشورها قاچاق محسوب می شود و چه خوب بود اگر استخراج مواد و مصارف ثانویه از کولی در استان خودمان صورت می گرفت.... خدا قوت.

سلام دادا عزیز و الگوی اهل علم .

ممنونم از اطلاعات مفیدتان که مکمل نوشته ام شد ٬ . اما چون بر حسب معلوماتی که داشتم شاروف بیشتر شکارش در بندر گنگ صورت می گیرد اینجا ذکر نکردم که در قشم هم شکار می شود . شاید در قشم هم باشد اما من اطلاع دقیقی ندارم .
چون بینندگان وبلاگ هم اطلاعی داشته باشند بد نیست یک توضیحی بدم .

شاروف تکه‌اى از بدن کوسه است. بالش یا کیسه‌اى در درون. من شاروف تازه ندیدیم و هم‌چنین شکار کوسه که چه‌ جورى جراحیش مى‌کنند و شاروف بیرون مى ‌آورند. ولى بر حسب معلوماتى که دارم شاروف صید پرقیمتى است که خشک مى ‌کنند و توى کیسه مى ‌ریزند و مى ‌فروشند به هنگ‌کنگ یا چین، آن طرف‌ها به صورت معجونى مصرف مى ‌شود و براى چه منظور و به چه صورتى ؟ کسى نمى ‌داند.

انواع شاورف سیاه و سفید و هم‌چنین شاروف درجة اول sos و درجه دوم سیاف هستند . مثل مثانه خالى خشک شده و کم ‌وزن هست. و بدین ترتیب همه را تاجر جمع مى ‌کند و به بیرون صادر مى ‌کند.
در ضمن یک جفت شاروف تازه در جنوب30 الى 50 تومان خرید و فروش مى ‌شود.

بسیار سپاسگذارم از معلومات مفید و از حضور سبز و گرم دایم شما ممنونم .
دلت همیشه شاد باشه .

یاسمین چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:32 ب.ظ http://nicoline.blogsky.com

سلام دخت گل هرمزگانی

چه عکس جونی مروارید در صدف . ...

من به زودی اهندم ایران . دخت سورو در جریان هستن . کاش توهم بتونی بیایی . خیلی خاش ابوتن. مه به دختونم ناواردم مجردی مثل قدیمون . دختونم که بشن مم ما به مه تحویل ناگرت . به همین خاطر این دفعه مواتن بشم دخت لوس مامان..
تاریخ دقیقش توی جشنواره آشپزی دخت سورو ابوتن. بیام یک دلی از عزا در بیارم . امیدوارم بیایی که ببینمت

مراقب خودت بش

سلام یاسمین گل من
چشمونه زیبات جون ابینن ...
چه جالب ..... صفا اتاری به بندر ....
همه چیز توا به خودت ....ناز و لوس کردن و محبت
خیلى خوشحالم که توا برى بندر .
حتما سعى اکنم بخاطر دیدن شما و دخت سورو ....اگه خدا بخوات .
ممنونم از حضور همیشه زیبات .
موفق و شاد بشى دادا

امید بندری چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:07 ب.ظ http://jofti.blogsky.com

سلام خالو خاش نماز و روزه
بازم پستیت نوشتن خالو که حظ ام که دیریا و خلیج فارس از ارکان اساسی زندگی مه حساب ابوت باور کن اگه چند روز بی دیریا نبینم مریض ابم
در ماهیگیری و کارون دیریا مطمئن بش اگه سرحدیون از دیریا شوناترسی الان از دست خومو شو گفته سرحدی سه چیز اصلآ یاد ناگن کار دریریای خومو ورفتن از بالا مغ با پروند و حوار مغ و همچنین گشتن وشکار زدن تو کو هون هرمزگان
مه قشم زیاد بودم مخصوصآ سوزا و مسن چه ادمن پاک و مهمان نوازی هستن همه قشمی ون مثه دیریا پاک وزلالن
عکس کلگرون خیلی جالب هسته. جالبه فدیمون با چه مهارتی ماهی گرن بعد رختن کلگرون پیداشون شواکه با استال و هوش بالا شون الان دگه جی پی اس پیدا بودن مثه سابق ای کارون چهک شو نین
بازم زیاد گپم زه شرمنده و نخسته خالو

سلام خالو امید نخسته ...شما همچنین
انویسم به دریا دلون امثال شما که یادی از دیریا و ماهی و مروارید و شن و امواج ...... دیریا بکنن .
واقعا درست اتگفت ماهیگیری و بالای مغ رفتن با پرند و رقص بندری ....ایشون یاد نگرن.
قشم آدمونش مهمونواز خونگرم ساده و بی آلایشن زلال مثل شن دریا پاک پاکن .... بدنبال مصلحت نهن .....
بله وختی بری لوو دیریا به ایشون ابینی که براگشتن از صید ماهی با کلگرون پر از ماهی .... خیلی صحنه جالبین با لوو پر از خنده ....
خواهش شما لطفت هستن .
ممنونم از حضور گرم شما ....
دلت شاد و موفق بشی خالو

یاسمین ( حرفهای یه دختر غمگین چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:38 ب.ظ http://rue.blogsky.com

چه زیباییهایی رو می بینی...
چه همت بلندی...

سلام یاسمین عزیز
هنوز که زیباییهای بیشترش رو ندیدی .....
این جزئی از زیبایی بود ......
بسیار ممنونم از حضورت .
شاد باشی

انبا میناب چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:07 ب.ظ http://www.ambaminow.blogfa.com

سلام خانومی
خیلی خلاصه و مفید زندگی نامه ماهیگیران و فعالیت های زنان کوشا قشم را بیان کردی...
بله همون طور که گفتی میزان بیشتر در توسعه و رشد و پیشرفت از جنبه‌هاى گوناگون به احسن نحوه در حل مشکل اشتغال جوانان موثرخواهد بود.
به امید موفقیت روز افزون!!

شاد باشی خانومی

سلام سمیره گل
بله مختصر و کوتاه ..... اما زندگی اینها این همه هم مختصر و کوتاه نیست که فکرش میکنیم ...... اگر بخواهیم بنویسیم یا بیان کنیم صفحاتی ...نه کتابهایی برای نوشتن لازم است .
کاش همیشه همه چیز اینطور خلاصه نمیشد .....
پیشرفت هر کشور بستگی به بکار بردن منابع آن کشور است . بهره برداری نکردن از آن بسا راهها را مسدود خواهد کرد.
ممنونم از حضور گرم همیشگیت .
شاد و موفق باشی

غریب چهارشنبه 11 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:51 ب.ظ http://baadbaan.blogfa.com

سلام ٬ خسته نباشید .
قشر ماهیگیر و صیاد از زحمتکش ترین و ضیعف ترین اقشار جامعه هستند ...در مقابل صاحبان لنج ها روز به روز فربه تر و در پی افزایش تعداد لنج های خود هستند آنهم با خوردن حق و حقوق ملوان ضعیف ٬ چه بسیار زیبا توصیف کرده اید اما حقیقت چیز دیگریست ..حق ملوان خیلی بیشر از آن چیزیست که در حال حاضر مشاهده می کنیم ..... جالبتر اینکه بسیاری از صاحبین لنج در سواحل از نیرو های غیر بومی استفاده می کنند چون دستمزد کمتری می گیرند و مطیع امرشون هستند .... ممنون.

سلام و خسته نباشید
تا به حال حقوق اینها به جدیت گرفته نشده .
زیبایی توصیفش در این بود که شاید مردم هم از زیبا بودنش و هم از سختی و رنج این صیادان زحمتکش پی ببرند .
در یکی از پستهای قبلیم راجب جاشوان و ناخدایان لنج اشاره کرده بودم ...که چرا حق و حقوقشان ضایع باشه ؟؟؟
ممنونم از حضور گرم شما .
موفق باشی

شب بلورین پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:12 ق.ظ

گلم سلام
چه زیبا توصیف کردی . دریا هوست نیست عشقته .
زحمت ماهیگیران نباید پایمال شود.قشم غنی است از منابع سرشار همانند صنایع دستی ٬ ماهیگیری٬ صید مروارید٬ معادن طبیعی ٬ و و و اما بی توجهی به این منابع پیشرفت و توسعه را کند میکند و فرصت اشتغالزایی برای بومیان قشمی کمتر خواهد بود .
یاد سفر قشم بخیر یاد.
گل باشی و بمانی یاس...

ســـــلام عطا جان ٬
تو که میدونی پس چرا میگی ...
عشق از هوس میاد .... عاشقشم ....تنها عشق من دریاست .
منابع غنی قشم و بهره برداری درست از این امکانات میتواند رشد و پیشرفت این جزیره را در بردارد .
قشم به عنوان یک جزیره بزرگ، سوای منطقه شهری خود دارای مناطق وسیع روستایی با بیش از شصت روستا بوده که شغل عمده مردان آن را صیادی و امور حمل و نقل دریایی تشکیل می‌داده و آنها به دنبال کسب و کار خود، روزهای بسیاری را به ناچار دور از خانواده در عرصه آبی دریا سپری کرده . که متاسفانه حقوق این قشر هنوز پایمال مانده .
ممنونم از حضور مستمر و شادت .
بله یاد سفر قشم بخیر ..... یاد تور ماهیگیری هم بخیر !!!!
ممنون که این همه گل نثارم میکنی ....
موفق باشی عزیزم .....

احمد بازماندگان قشمی پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:31 ق.ظ

سلام
تشکر از زحمات شما برای متن زیبا وارئه عکس بنده ..

هر وقت به شبکه اینترنتی وصل ابوم صدای جلینگ جلینگ بنگری حس کنم ...
پیروز باشید.......

سلام سرور من ٬
خواهش میکنم ٬ عکسهای دریاییت آنقدر مرا شیفته خود نموده که هوس دریا گاه گاهی به سرم میزند....
چه توصیف زیبایی ..... همراه با احساس دریاییت.
چه افتخار بیشتر از این که مرد جزیره و دریا اینجا حضور پیدا میکند .
شاد و موفق باشید

mohammad پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:09 ب.ظ http://suzaport.blogfa.com

سلام خدمت بنگری طلا

از نظرتون ممنون واز اینکه سر میزنید متشکرم

سلام محمد عزیز
ممنونم از حضورت . من از عکسهایی که در رابطه با دریا باشه بسیار لذت میبرم .....
موفق و شاد باشی

یارا جعفری پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:25 ب.ظ

سلام گلی
وصفت زیبا هسته کاشکی ماهیگیرو زندگی به همی زیبایی نصیبشو بوده .
دریا امانی نین تو ساده ئی و خاش باور . دل از دریا بکن دریا غدارن اولش صافن بعدش موجن .
هیچ چیز ارزشی نین به غصه خاردن موا همیشه شاد بشی .

سلام دادا عزیز مه
همه ادونیم که زندگیشو به این سادگی و زیبایی ناتونه بشت اما بازم اینقدر زیبان که باید زیبا توصیف بشت .
مشکل مه همینجان که سادم و خوش باور ..... شاید گپ تو درست بشت اما بازم احساسم اگت دریا صاف و سادن ...احساسن کاریش نابو بکنی ...
درستن ...... حق باتو
ممنونم که همیشه سر ازنی ....
منال و نهال ببوس .
لووت شاد و خندان بشت

مهلا پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:28 ب.ظ http://www.mehla65.blogfa.com

سلام دادای عزیز
ماهم جزهرمزگانیم ولی نه ازدریاخبریه ونه ازماهیگیرزحمت کش...
ولی هیچ دریایی مثل خلیج فارس نمیشه نه؟
یاحق

سلام مهلا گل
کاش میشد دریا را ببینی و یک لحظه کنار این ماهیگیرها زندگی میکردی ....
٪۱۰۰ حرفت درسته هیچ جا دریا نیلگون خلیج فارس نابــــــو . هیچ جا هم نگین خلیج فارس نابــــو .
ممنونم از حضور همیشه سبزت .
موفق و شاد باشی گلم

ابراهیم پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:00 ب.ظ http://inja-anja.mihanblog.com

شاید زیاده باشد اما می دانی ... دلم می خواست نه با یک قلم خشک و رسمی ... که با زبانی ساده و خودمانی کنار یک زن ماهیگیر بروی و زندگی اش را برایمان نقاشی کنی. می دانم که می توانی!

سلام و خسته نباشید تقدیم حضورتان
تمجید و تعریف شما مایه افتخار خودم میدونم .
شهامت و اندیشه میخواد ....
بچشمم حتما این کار رو خواهم کرد .... شاید در یکی از مطالب آینده به گویش بندری روز و حال همشهریانم را بنویسم . اما آقا دکتر من باید این لهجه بندری رو خوب خوب یاد بگیرم تا بتونم بنویسم !!!!! آخه لهجه من میکس شده از چندین زبان ...
بسیار ممنونم از حضور گرم شما و نظر لطفتون که همچنان امید و دلگرمی بیشتر در خود احساس کردم .
موفق و شاد باشید

سیاوشی پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:29 ب.ظ http://arezoo62.blogsky.com

سلام مثل همیشه واقعیتها را به قلم در آوردید... مرسی.....

سلام دوست عزیز
بله ... قلم هم با واقعیت همدرد است .
ممنونم از حضور همیشه گرمت .
موفق و شاد باشی

رضا پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:56 ب.ظ http://hoof.blogsky.com

سلام متن جالبی بود ایندفعه خوندم و بعد دارم نظر می دم(خنده) در کل همه متن هات مفید آدم ی چی ازش یاد می گیره دمت گرم

سلام رضا جان
لابد وقت داشتی که خوندی مثل همیشه عجله نداشتی .
ممنونم از نظر لطفت و حضورت .
موفق باشی

مرد جنوبی پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:49 ب.ظ http://www.pesarjonoub.blogfa.com

همشهری عزیز سلام وخسته نباشید
با دلی گرفته به روزم
منتظر حضور گرمتان در سرزمین آفتاب هستم

سلام همشهری عزیز نخسته
وای از دست این دل گرفتگیها .... دل رو غارت میکنه و احساس زیبا حالیش نیست.
حتما خدمت میرسم . ممنونم از حضورت.
شاد باشی

ساز پنج‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ب.ظ http://zoeram.blogsky.com

سلام
خوبی
خیلی وقته فکر می کنم مثل قبل بهم سر نمی زنی
شاید ازم دلگیری
آره

سلام دوست خوب
ممنونم .
عمرا اگه دلگیر باشم ..... همیشه میام پیشت دوباره بگرد رد پای منو میبینی ...لابد دقت نکردی جای قدمهام رو نادیده گرفتی .
نخیر ....
شاد باشی

پترات / حرف مفت جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:10 ق.ظ http://paterat.blogsky.com/

مدتی بخاطر سفر نتوانستم در خدمتتان باشم ... از اینکه بی خبر رفتم پوزش می طلبم ... اما از حالا به بعد سعی می کنم هر هفته به روز باشم ....

سلام همشهری گرامی
بسیار خوش آمدید از حضور مجدد شما بسیار سپاسگزارم. خواهش میکنم اما این چند مدت نگرانتان بودم .
حتما مشتاقانه منتظر مطالب جالب و مفید شما هستم .
همیشه موفق و شاد باشید ....

حبیب جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:23 ق.ظ

با سلام و نخسته بی بنگری بی کسی که درد و رنج اشناست که درد و رنج مردم خو منعکس اکنت کاشکی از صید صنعتی هم یادی اتکرده که چطور نسل آبزیان با صید بی رویه از بین نبردن چند وقت دگه چیزی بی صیادان محلی که به روش سنتی صید اکردن نامنت موفق بشی که ادامه هادی که هستی ممنون

سلام و نخسته کاکا
درد ایشون درد خودم ادونم همیشه جدای از درد ایشون نبودم ... اما چاره ئی جز نوشتن امنینن .
ممنونم از اطلاعات مفید .... اگه عمری باقی بشت حتما از هر درد و مشتقتی که هم استانی مه اکشیدنن نقاشی اکنم ....
ممنونم از حضور سبزت . موفق و شاد بشی

مجتبی ( سرزمین ICT ) جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:08 ب.ظ http://ictland.blogsky.com/

سلام

با یه مطلب جدید در مورد سیستم های مخابراتی بروز هستم .

خوشحال می شم اگه قدم رنجه کنید و یه سری هم به وبلاگم بزنید .
و خوشحال تر می شم اگه منو از نظرات سازندتون بی نصیب نذارید .

موفق و پیروز بشید .

دوستدار همیشگی ICT : مجتبی

سلام
منونم از حضورت . تشکر که همیشه با خبرم میکنی . حتما خدمت میرسم .
شاد باشی

پتروک جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:29 ب.ظ http://potorooc.blogsky.com

سلام
وبلاگ زیبایی تو هستن ادم وقتی مطالبتو اخونت تازه افهمت کجان ولی خوب درکشی نکردن

سلام
ایجا گرمای ساحل جنوب ٬ بوی شرجی ٬ خونگرمی مردم بی ریا ٬ مردم دیریا .... ایجا هرمزگانن .... به دیار خودت خاش هندی ...
افسوس که درکش هنوز ناتموم موندن .
شاد بشی

رضا شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:42 ق.ظ http://hoof.blogsky.com

سلام
میشه بهم بگی محل زندگی فعلی شما کجاست؟

سلام رضا جان
اونجایی که بوی شرجی میاد .....ریگهای ساحلش گرمن عین مردمهای گرم و ساده اش ...... نگین جنوب هرمزگان

طناز شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:18 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

سلام عزیزم...
دیگه اینروزا زندگی خیلی سخت شده همه جا زنا باید پابپای مردا تلاش کنن...

سلام گل من
برای زیستن و ساختن باید زنها همیشه همدست و همیار مردها باشند تا زندگی همچنان به چرخش خود ادامه دهد . اما کاش زحمت زنها تقدیر نامه داشت .
ممنونم از حضور زیبا و گرمت .
شاد باشی

مهدی صابری شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:40 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com/

سلام خسته نباشی
نمونه ای کامل از روزی حلال.........
تصویر آن زن زحمتکش قشمی در قایق بسیار جالب و کم نظیر بود ما همیشه زنها رو در مزرعه و دامداری میدیدیم و لی این عکس چیزی غیر این بود.
خداوند توفیقتان دهد.


موفق و پایدار باشید.

سلام خسته ناشید تقدیم شما .
برای خودم هم بسیار جالب بود این عکس ......
دقیقا درست فرمودید .....اما زن هرمزگان همیشه در هر زمینه ای وجود خود را ثابت نموده ..... فعال دوشا دوش مردان .... شهامت و استوار ...
ممنونم از حضور گرم شما .
شاد و موفق باشی

سکوت شبانه شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:37 ق.ظ http://sokot-e-shabane.blogsky.com/

سلام
مثل همیشه بود - عالی
راستی دوست دارم اگه بتونی تفاوتاو شباهتهای که بین نحوه زندگی حاشیه نشینان خلیج فارس و دریای عمان در ایران وجود داره رو بهم بگی
مثلا اون تصویر لنچ در حال ماهیگیری چیزی بود که من زیاد تو دریای عمان دیده بودم ولی اون تورهای نیم دایره ای شکل جز چیزای که فکر کنم تنها جز ادوات ساکنان خلیجه

شاد باشی
س ا ج د

شاد باشی
س ا ج د

سلام و خسته نباشید
ممنونم از نظر لطفتون .
همجواری مردمان خلیج نشین با مردمان جنوب ایران بالاخص هرمزگان با کشور عمان و امارات عربی متحده تقریبا میتوان گفت در زمینه صید ماهی غواصی و صید مروارید تقارب نسبتا زیادی در این زمینه ها داشته اند . در جنوب ایران از این تورها هم استفاده میشود . مخصوصا جزایر جنوب ایران .
ممنونم از ملاحظه بسیار دقیق ....
قدمتان خوش . همیشه موفق و شاد باشی

کارنجک --- محسن مریدی شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:41 ب.ظ http://karenjak.blogsky.com/

سلام
اون عکس آخری کار آقای احمد بازماندگان قشمی : خیلی خوشم اومد
یه جور حس افتخار از هرمزگانی بودنم

سلام و خسته نباشید
اقای بازماندگان همیشه حس دریایی بودن رو تو وجودش میتوان یافت . دریا و جنوب یعنی چوک هرمزگان .....
ممنونم از حضور گرم شما .
موفق و شاد باشی

دخت سورو شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:50 ب.ظ

سلام خوبی
دیروز با چوک سورویی گپ مازد و تعریف وبلاگت ماکه واقعآ وبلاگت روز به روز بهتر ابودن همین طور ادامه هاده
جشنواره هم ۱۵ اذر به بعدن حتمآ ۱۵ روز قبلش خبرت اکنم که مشکلی ات نبو
موفق و سربلند بشی

سلام دادای گل ...
ممنونم خوبم به لطف عزیزانی همچو شما .
سپاسگزارم از تعریف و تمجید .... تشویق شما عزیزان باعث ابو که مه بیشته و بیشته جسارت و احساس نوشتن از سرزمنیم بشت و هر چند که قلم خشک مه کاغذی هم تر ناکنت اما دردی بازگو اکنت .... رنج و مشقت ...بود و نبود سرزمینم یاد آور ابو ...
شما همیشه لطفت هستن خانم گرامی .
حتما منتظر تاریخ دقیق هستم ....
به امید دیدار مجدد ....
شاد و موفق بشی گلم

someone شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:59 ب.ظ http://yaveh-gooyan.blogsky.com

سلام
خوبی دوست جنوبی من ؟
جاب نوشته بودی
اما یک چیزی ذهنم را مشغول کرد
در مورد عکس .. زندگی بهتر ؟؟؟؟؟؟




به روز هستم

سلام سحر عزیزم
ممنونم گلم.
جدا.... خوب زندگی باید بهتر باشه...مثل سادگی گذشته ...
حتما خدمت میرسم .
ممنونم از حضور ماهت .
موفق و شاد باشی

همشهرى در غربت یکشنبه 15 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:42 ق.ظ

سلام و نخسته ...خدا قوتت هاده و ادامه هاده .

سلام و نخسته شما
انشاالله ... قوت صبر و اراده صاف و نیت پاک و عقلهای باور کننده به همه عطا فرماید .
ممنونم از حضورت . شاد باشی

یاسمین ( حرفهای یه دختر غمگین یکشنبه 15 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:00 ب.ظ http://rue.blogsky.com

شاید سهم ما تنها همان خاطرات باشد
و تنهایی...
همین...

سلام گل یاسمین
تنهایی سکوت و خاطراتی فراموش نشدنی ...
درست گفتی ...
ممنونم از حضور سبزت .
شاد باشی گلم

بندری یکشنبه 15 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:32 ب.ظ

سلام امروز ۶ روز بود که به سفر رفته بودم تا به سایت شما سر زدم درست به جائی رفته بودم مثل قدیمای جزیره قشم یا مثل بعضی از جاهای بندر دریا سادگی ماهیگیری زیبا ئی مثل سابق بندر و ازاد جنوب اسپانیا شهری کوچک که بوی ساحل بندر را برایم زنده کرد ولی بندر من نبود با این حال جای همه شماها خالی به امیدی بندری اباد ازاد چون گذشته صاف وساده که همه بفکر هم بودند تا بعد دادا موفق بشی

سلام
رسیدنت بخیر .
ممنونم از حضور گرمت .
ساحل گرم بندر و بوی شرجی بندر و ماهیگیران پر تلاش ...دریای نیلگون هیچ کجا حس سواحل هرمزگان را نمی تونه داشته باشه . گرچه سواحل اسپانیا ...پوکت ... از هر لحاظ بهترین سواحل دنیا هستند اما بوی شرجی هرمزگان و گرمی اینجا را ندارند .
هیچ جا بندر نابو
شاد باشی

طناز دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 07:30 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

سلام عزیزم
راستش من تابحال جنوب نبودم ولی از عکسای شما میتونم زیباییهای اونجا رو ببینم...
اسمتونو نمیدونم اما میدونم قلبت هم مث دریا بزرگه خوشحالم که باهات اشنا شدم..

سلام طناز عزیز
یک بار بیا جنوب از نزدیک این زیبایی را تماشا کن ......
شما محبت و لطف داری .... دل باید مثه دریا بزرگ باشه تا زود پر نشه .....زود هم خالی نشه ....
ممنونم از حضور مستمر و لطیف شما .
شاد باشی

سکوت غم دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:23 ق.ظ http://www.sokotegham.blogfa.com

سلام. دلت مثل دریا بزرگ و آبی . گرمی جنوب را تو وبلاگت احساس میکنم ٬ دریای جنوب و ماهیگرها و خانمان پرتلاش دریای جنوب را بازم اینجا دیدم . دلم میخواد بیام شهرتون . مواظب خودت باش . خوش باشی

سلام دوست عزیز من
خوبی؟ به به چه صفا ...چه نوری...
چه خبر نکنه راست راستی دلم بزرگه مثه دریا .... غافل از اینم !!!
ممنون عزیز دلم شما لطف داری ٬ بد که نیست میای از سرزمین یخبندان قطب شمال تا اینجا برفهات ذوب بشن .... فوقش هم دریا گرم و شنهای ریزه ریزه آفتاب تابان با شعاع زیباش .... یاد وطن می افتی درسته؟
قدمهات رو چشمهام ...تشریف بیار بد نمی گذره .
ممنونم از محبت و تشربف بسیار گرمت .
موفق باشی

سعید بلوکى دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:00 ب.ظ

سلام سرکار خانم
خسته نباشی
چند مدت پیش ماموریت کاری داشتم در لارک باورت نمی شود که برای اولین بار بود که ماهیگیران را دیدم که در حال بافتن گرگول بودند . خیلی برایم تعجب آور بود ٬ بافتن گرگول را نمیگم صبر و حوصله و دقت این ماهیگیرها هنگام بافتن گرگولها زیر آفتاب گرم تابان اما همچنان به کارشون ادامه میدادند که آفتاب انگاری بالای سر اینها نبود . با ناخدا حاجی محمد سلیمان جابر که اهل لارک بود صحبتی داشتم چقدر زیبا توصیف میکرد سپری کردن عمرشان در دریا برای صید ماهی ٬ تور انداختن در دریا ٬ شبهای مهتابی و صید ماهی و حتی از صید نکردن ماهی در بعضی ایام سال و صبر طولانی . واقعاٌ شگفت آور بود حکایتش .
کاش می شد یک بار با اینها بری سفر صید ماهی سوار لنج بشی و ببینی چقدر شوق زندگی در اینها معنی داره .
مقوله اینها درست : از تو حرکت از خدا برکت .
دستت درد نکنه همشهری عزیز دریا و مردان دریا را زیبا توصیف کردی .
شاد و سربلند بمانی

سلام و خسته نباشید همشهری عزیز
دقیقا حس جالبی بهت دست میده با اینجور افراد هم صحبت شدن و تجربه صبر ... استقامت ...شهامت را از اینها آموختن .
من جنون خاصی به تجربه هر چیز شگفت انگیز را دارم ...... تا بحال تجربه ماهیگیری با لنج را نداشتم اما شاید یک روزی این کار را بکنم ......
ممنونم از نظر لطفتون. حضور شما را در این کلبه مایه افتخارم میدونم .
شاد باشید

سکوت شبانه دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:00 ب.ظ http://sokot-e-shabane.blogsky.com/

حقیقت را به شما می گویم:برای ثروتمند داخل شدن در ملکوت خدا دشوار خواهد بود باز به شما می گویم: گذشتن شتر از سوراخ سوزن آسان تر از داخل شدن ثروتمند در ملکوت خدا است.اگر از همه چیز خود چشم نپوشید نمی توانید پیرو خدا باشید.

*انجیل متی و لوقا

سلام سجاد عزیز
حجاب چشم ....برای وصول به خدا ...
ممنونم از حضور سبزت .
شاد باشی

سنگار دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:31 ب.ظ

سلام

سنگار دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:37 ب.ظ

سلام
خواندم . دلسوزی شما قابل احترام است. اما متولیان برنامه ریزی دراین موارد چه کسانی هستند؟ چه کسانی باید به این مسایل بپردازند؟
.
امیدواریم توجهات بیشتری به مشکلات بشود.

سلام و خسته نباشی
ممنون از نظر لطف شما .
مسئولین .... دولت ...
امیدواریم ....
از حضور شما سپاسگزارم .
موفق باشی

آزاده دوشنبه 16 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:01 ب.ظ http://azyyy--667.blogfa.com

سلام عزیزم
آپ قشنگی بود
موفق باشی

سلام دادا عزیزم
ممنونم از نظر و حضور سبزت .
شاد و موفق بشی گلم

ستاره باران سه‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:00 ب.ظ http://setarebaran.blogsky

سلام
خوبی؟
زیبا بود .بهترین طبیعت دنیا دریا میتونه باشه . عکسهات خیلی قشنگن .
بیا به کلبه ی من تا ستاره بارانت کنم .
شاد باشی

سلام عزیزم
خوبم به لطف شما .
احساست هم دریاییه .
ستاره باران رو دوست دارم .... حتما خدمت میرسم .
ممنونم از حضور درخشانت .
موفق باشی

sepideh سه‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:52 ب.ظ http://deltange-naseria.blogsky.com

سلام. خسته نباشی.

دلتنگ ناصریا آپدیت شد با :

از گوشه ی دل جنوب که می گویم ...... دل یکباره آتش می شود ......

سلام سپیده خانم
وای دلم ....
ممنونم از حضورت . حتما خدمت میرسم .
دلت شاد

تنها برای تو می نویسم سه‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:10 ب.ظ http://banooyemah.blogsky.com

چقدر سخته چشای کسی که قلبتو بهش دادی
وبه جاش یک زخم همیشگی به دلت داده
زل بزنی و به جای اینکه لبریز از نفرت بشی
حس کنی هنوز دیوونشی و دوستش داری
.
.
.
سلام
گرما را اینجا احساس کردم . وبلاگ هرمزگانی زیبایی داری . هرمزگانیها همیشه زیبا بودند و هستند .
شاد باشی

حس .... امان از حس ...کاشکی حسی وجود نداشت تا سهمی از زخم بر دل اثر نداشت....

سلام
ممنونم از تعریف و تمجید شما .....
صمیمیت و خونگرمی صفت دریا دلان است ...
از حضور شما بسیار خرسندم ....
موفق و شاد باشی

رامی سه‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:54 ب.ظ http://www.dehtal.coo.ir

سلام خواهر عزیز...
باید ببخشی اگه کمی دیر هندم..
نخسته بی شما و نخسته بی ماهیگیرون زحمتکش هرمزگان.
موفق بشی.

سلام کاکا و نخسته
خواهش.... خیلی خاش هندی
نخسته شما تقدیم ماهیگیرون سواحل زیبای جنوب .... و لطف شما قابل احترام و تقدیرن .
شاد و موفق بشی کاکا

طناز چهارشنبه 18 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:44 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

خوشحالم که از نوشتم خوشت اومده سوسن جونم...
روزت بخیر و خوشی باشه...

سلام طناز گل
چون ساده بیان میکنی .... عین واقعیت .
همچنین شما .

~~~ ناصریا ~~~ چهارشنبه 18 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:03 ق.ظ

~~~ ناصریا ~~~
ناصریا به روز شد
یک کاست جدید از زنده یاد ناصر عبداللهی منتشر خواهد شد.

تو لینکات ناصریا نیست؟غیب شده؟
شما تو ناصریا لینکید.

سلام
دلتنگ دلتنگم .... حتما و مشتاقانه گوش خواهم داد .
لینکتان خواهم کرد .
شاد و موفق باشی

مهدی چهارشنبه 18 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:11 ب.ظ http://keychem.blogfa.com

سلام...ممنونم...از اینکه در مسیر پر چالش معرفی فرهنگ گام بر می دارید بسیار خوشوتم...

سلام و خسته نباشید
راهنماییها و گامهای شما عزیزان هم قدم با گامهایم موجب میشود گامهایم ثابت تر و استوار تر بمانند برای معرفی فرهنگ ٬ بیان کردن مشقتهای مردم استانم ...و و و...
بسیار سپاسگذارم از حضور سبز شما .
شاد و موفق باشی

طناز پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:16 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

قربونت برم سوسن جونم...
حتما حتما نصیحتتو بکار میگیرم...عکسای ما که بعکسای خوشگل شما نمیرسه خانوم گل...

سلام طناز گل
الهی ..... خانومی ..... لطف داری ..
اختیار داری.... شما عکسهات عین حقیقته ...
ممنونم از حضورت ...شاد باشی گلم

دفتر عشق پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:00 ق.ظ http://daftareeshg.blogsky

درود
بدنبال یک لحظه آرامش را در کنار سواحل زیبای هرمزگان هستم . تعریف قشم شنیده بودم اما نمیدانستم به این زیبایی باشد که شما آن را نقاشی کرده اید .
وبلاگ زیبایی دارید . شاد بمانی

سلام و خسته نباشید
خوش آمدید به کلبه هرمزگانی .....
مروارید و گوهر همیشه دیدنی هستن ...چیزهای کمیاب ...
شما واقعا لطف دارید ...منونم از نظر و حضور گرمتان .
موفق باشید

حباب پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:19 ب.ظ

گل

سلام
بازم ممنونم ...

انبا میناب پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:50 ب.ظ http://www.ambaminow.blogfa.com

سلام و خسته نباشید

به روزم با اشتغال و ارزآوری تیاب میناب

موفق باشید

سلام
ممنونم از اینکه با خبرم میکنی
حتما خدمت میرسم .
شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد