محروم و غریبیم خدا ...حتی بر روی خاک خودمان!!!

 

تا دیروز فروردین بود ...روزها، هفته ها ، ماه ها چقدر زود گذشتند با یک چشم بهم زدن اسفند ماه و چند هفته دیگر شروعی جدید براى زندگى نوین . در این ایام باقى از سال مردم لحظه شمارى میکنند تا کى اسفند ماه خاتمه و فرودین ماه آغاز شود تا از دغدغه هاى روزمره رها شوند و چندین روزى را در استراحت و سیر و سیاحت بسر ببرند . خواه مسافرت به شهرهاى مختلف ایران یا خواه به کشورهاى خارج .....  

استان ما هرمزگان، هم طبق معمول رکورد میزبان میهمان نوازى را شکسته هر ساله میزبان مهمانهاى نوروزى از سراسر کشور یا حتى خارج از کشور است . مسافران نورزى را در گوشه و کنار شهر بندرعباس و حوالى آن – حاجى آباد – رودان – میناب – جاسک  – سیریک .... ، و از سویى دیگر میهمانانى در کل جزایر هرمزگان از گوهر خلیج فارس "قشم" و روستهاى اطرافش ، جزیره خاکهاى رنگى "هرموز"  ، مروارید خلیج فارس "کیش" ... و الى آخر ..

کیش [ مروارید خلیج فارس ٬] هر سال با اجرا و برگزاری جشنواره هاى نوروزى ، کنسرتهاى مختلف ، برنامه هاى متعدد و متنوع در این ایام مهمانان بسیارى را در قلب خود جذب میکند  . کیش نه تنها در این ایام بلکه در تمام طول سال تردد مسافران را به قصد سیاحت یا تجارت در آن مشاهده میکنیم .

       

پیشرفت اخیر کیش ...جذابیتهاى تفریحى ، هتلهاى مجلل و بنا شده به سبک قدیم ، رستورانهاى سنتى ، گردشگرد دریایى ... از بازیهاى جت اسکى روى آب تا قایقهاى شیشه اى و زیر دریایى ،  دیدن دلفین ها ... استخر بانوان ...مجمتمع هاى تجارتى ، بازارهاى بسبک روز . دوچرخه سوارى در امتداد ساحل زیباى کیش ... که حتى زنها نیز بى هراس از توهین و مزاحمت دوچرخه سوارى مى کنند و  گویى براى لحظاتى کوتاه احساس آزاد بودن و انسانى برابر بودن را تجربه میکنند ... دیدنی است .  بنابر این جزیره ی سیاحتی / تجارتی با اقتصادی غنی محسوب میشود .                           

                       

هیچ کدام از ما منکر آبادى و سر سبزى این جزیره نیستیم ... بلکه یکى از افتخارات ماست که جزیره اى خلاب ، آرام ، زیبا با ساختمانهاى مجلل و باشکوه داشته باشیم .

اما از آنجا که جزیره کیش، یادگار تمدن‌هاى کهن است و قدمت این جزیره به سالیان سال مى رسد بنابر این ساکنان اصلى این جزیره بومیان هرمزگانی عرب زبان که روى هم صد خانوار هم نمى‏شوند در منطقه سفین (سفیان) قدیم ساکنند ، این بومیان جزیى لا یتجزا از این قدمت هستند که با ماهى‏گیرى و باربرى با لنج و قایق و حتی دامدارى امرار معاش مى‏کنند . دیدن خانه هاى گلین و خرابه ى آنها ... کوچه هاى آسفالت نشده و خاکى نشانى از محرومیت و بى بضاعتى است که مسئولین در مدار سالها تا کنون به این قشر بدیدگاه ضئیل و آنها را مردمانى زائد بر ملت مى بینند !!! و هر بار نقشه بر آن بوده که بومیان مظلوم را در مضایق متعددى قرار دهند تا آنها را از موطن اصلیشان برانند و به جاى دیگرى انتقال دهند .

البته راندن بومیان نقشه ى امروزى نیست بلکه از زمان شاه تا کنون بارها سعى شده که کلا آنها را از این جزیره انتقال بدهند و لیکن بومیان هر بار باز گشته اند .!!!!  زیرا افتخار بومیان اینست که ایرانییند و مسلمان . خون و خاک عجب انسى با هم دارند !!

                          

ناگوار است وضعیت بومیانی از خون و ریشه خودمان ...وقتى در شهر و دیار خودشان حق ندارند یک ردیف آجر روى هم بذارند و خانه هاى گلى و خشتى خود را تجدید بنا کنند ... وقتى حق ندارند دامها را براى چراندن به صحرا هاى اطراف براى علف خوردن ببرند.. علفى که خداداى در این صحرا روییده !!!!  .... وقتى براى کوچکترین اقدام از غریبه هاى ساکن کیش باید اجازه بگیرند و در ثانی از آنها هم باید تشکر کرد... غریبه هایى که باید آنها از بومیان بخاطر بودنشان در جزیره تشکر کنند !!! وقتى حق ندارند آزادانه صدایشان را بالا ببرند و از حقوق شهروندى و سهم خود از اقتصاد و در آمد جزیره بپرسند ؟ بیاد این مى افتیم که مگر این خاک٬ خاک آبا و اجدادى آنها نیست؟ مگر افتخارات و دستاوردهای این خاک از آن بومیان نیست ؟!

مردمان بومى حتى از کوچکترین مزایاى رفاهى و بهداشتى برخوردار نیستند و حتى بعضى ها از برق و آب نیز محروم اند ، ناگفته نماند بیشتر مردمان این محله آب شرب خود را هنوز از چاههایی که قدمت هر قنات آن به ۲۵۰۰ سال میرسد تهیه می کنند ! از سوی دیگر کوچه ها و خیابانهاى خاکى و کثیف ... انگار که اینجا حیات نوین برپا نیست ... انگار اینجا جزیره کیش نیست!!! بر عکس زرق و برق جاهاى دیگر جزیره !!! 

  

کدام یک از ما و شما که ادعاى مسلمان بودن ، برادرى ، برابرى را داریم مى‏توانیم شاهد مظلومیت بومیان محله عربهای سفین باشیم ٬ شاهد تبعیض باشیم و آنگاه سکوت را اختیار کنیم ؟!!!

پ .ن۱: دیدن فقر و محرومیت در جزیره اى مانند جزیره کیش تاثیر خوبى ندارد ..

 

 

 

نظرات 65 + ارسال نظر
دمدمی چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:33 ب.ظ http://daam.blogsky.com/

اتفاقا بگذار همین ها باشد. کیش اشل کوچکی از وضعیت اجتماعی ایران ماست که شیک و لوکس است و آن فقط پوششی مسخره.
از مسلمانی گفتی رفیق. فعلا که در انسان دوستی همان اجانب خاج پرست در انسان دوستی رکوردار هستند. مسلمان جماعت بجز انگیزه های فرا دنیایی کی دغدغه آدمیزاد داشت؟

سلام و خسته نباشید
تو ایران که دم از فرهنگ هم میزنند مثل اینکه مردم گاهی برای سلام کردن هم پول طلب میکنند.!!! ما چه از عوام و کم سوادها باشیم چه تحصیلکرده و کتابخوانده ، اهل قلم، هنر، دانشمند، دکتر، وکیل،… از حال و دل هم خبر نداریم.
کاخ نشینان که بعضى ها ادعاى مسلمان بودن یا برادرى و برابرى میکنند تا نوک دماغشون بیشتر را نمیبینند!!. ۴ تا اوتوبان و ساختمان دراز تو کیش و بندرعباس و تهران... ساختند و دم از مدرن بودن و سازندگى میزنند!! خوب آدم حسابی تو که سرمایه گذاری می کنی... خلق محروم رو چرا اذیت میکنی ..... چرا میخوای قدمت تاریخ این سرزمین رو با سرمایه کلانت بخری !!
عجب ..
تشکر از حضورت
شاد و موفق باشید

مهرگان چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:51 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
خسته نباشی
میدونید یکی از یزرگترین اشتباهات دولتها (البته از لحاظ دیدگاه و هدفشون) چی بود؟ ایجاد مناطق آزاد با هدف محرومیت زدایی!!

گاهی اوقات فکر میکنم استان ما مثل آمریکای لاتینه!!
موفق باشی
یا حق

سلام مهرگان عزیز...
نخسته ...
کاملا موافقم ...
در این حال یکی از اهداف اقتصادی و اجتماعی دولت ....افزودن فاصله طبقاتی و کاستن رفاه عمومی !!! و در نتیجه تورم محرومیت !!

آمریکای لاتین شهرونداش حق صحبت کردن دارند ..اما اینجا این حق هم سلب شده !!
تشکر از حضور و نظر زیبات
شاد و موفق باشید

عارفه چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:24 ب.ظ http://www.a17.blogsky.com

سلام بنگری جان
من و خونوادم از جمله افرادی هستیم که هر ساله به بندرعباس یه سری می زنیم و چه قدر زییاست خلیج فارس و خاطراتش زیباتر تو ذهنم می مونه
شاد باشی
بای تا های

سلام عارفه عزیز..
چقدر زیباست دیدن جزیره ...میدونم ...آرامش و امنیت زیبایی ...کمی هم آزادی (لبخند)
امیدوارم که امسال هم میهمان هرمزگان باشید و براتون خوش بگذره .
بای تا های تو یو تو ..
تشکر از حضورت
شاد و موفق باشید

رامی چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:32 ب.ظ http://www.dehtal-city.blogsky.com

سلام بر خواهر عزیزم
من خودم چند ماهی تو این محله با صفا با مردم بسیاز مهربان و خونگرمش زندگی کردم.
بهتره خاطره ای رو که بی نسبت به این موضوع نیست براتون بگم.
؛؛ من وقتی برای اولین بار وارد کیش شدم از بندرگاه که بیرون امدم چنان مجذوب زیبایی های اطرف و خیابانها و ساختمان های مدرن و شیک جزیره شده بودم که با خود میگفتم واقعا این جایی که من قدم گذاشته ام در ایران خودمونه و یا اشتباها منو آوردن امارات. اما کمی که گذشت و به محله ای که قرار بود محل سکونتمان باشد رسیدیم از آن حال و هوا بیرون آمدم و عکس قظیه ای را که در بدو ورود به جزیره دیده بودم مشاهده کردم. همانطور که ذکر کردید خیابان ها و کوچه ها خاکی و خانه ها کاهگلی و فرسوده و همانند محروم ترین روستاهای استان بودند.
اگر چه خیابان ها و محلات سرحدی نشین هر روزه توسط ماشین های مدرن جارو و برق اندازی می شد اما در این محله حتی خبری از کارگران شهرداری نیز نبود.
تناه چیزی که در این محله وجود داشت صفا بود و صمیمیت.
مسجد جامع اهل تسنن نیز در این محله است که در زمان حضور من در آنجا وضع ساختمانی بدی داشت اما مسجدی دیگر در محله ای در نزدیکی محله صفین و متعلق به برادران شیعه بود که همانند هتل ها و مراکز تجاری مدرن جزیره چشم هر بیننده ای را به خودش جلب می کرد.
.................................................................
هرچند این جزیره زیبا و پر رونق در استان ما وجود داره و شاید حق ما باشه که قسمتی از درآمد حاصل از آن صرف استان خودمان شود اما با دیدن چنین صحنه هایی در خود جزیره دیگر ما چه حرفی و مدعایی برای حق خود داریم؟؟؟؟

سلام رامی گرامی ..
خسته نباشید ..
تشکر از بخاطر آوردن خاطره ای که از دیدن مردمت در این جزیره شاهد و محسوس کردی و برام نقل کردی ...

شاید خاطره ی من تقریبا شبیه خاطره شما باشد .....چندین بار به کیش رفتم اما گاهی مثل پارسال (که دقیقا یک سال میگذره ) به این محله برخورد نکرده بودم ..برام جالب بود که در کنار مدرنیت٬ قدمت را هم ببینم اما تلخ بود آنچه آنها می گفتند ...
مضیقه های همیشگی ..نبود خدمات درمانی ..حتی صید !! ماهیگری که شغل اصلی آنها بود کماکان مثل سابق نبود !! خدماتی از قبیل آموزش ... !!
ساده و خوش قلب بودند ..با زبان محله ی کیش عربی صحبت میکردند که این زبان عربی و کلمات بکار برده نشانی از قدمت چندین ساله بود. بازار عربها بقول خودشان تراث القدیم ...خیلی جالب و با شکوه بود .

منبع در آمد کیش کم نیست .... اما چرا باید سهمی از این درآمد عاید اینها نباشد ..... اواخرا برای جلب این قشر اکثر بومیان کیش را تحت پوشش کمیه قرار داده اند !!! خیلی جالبه .
و بجای بازگرداندن زمینهای آنها ..با ارایه وامهای ۷ ساله و خرید زمین از دولت حق ساخت و ساز دارند !!
کیش شده فلسطین !!! واقعا عجیبه ..

ادعا داریم که کیش ما ....مثل فلان کشور ...ما هم جاده های زیبا و ساختمانهای مجلل داریم .... کیش جزیره ی نیاکان ماست!!

منکر آبادیش نیستم خیلی هم فخر می ورزیم اما اونی که سرمایه گذاری میکنه ..چشمای بسته رو باز کنه به این محله هم نگاه کنه ...فقر یعنی گرسنگی و نبود نان نیست !! فقر یعنی محرومیت از خدمات درمانی ٬ آموزش ٬ اشتغال ...

تشکر از حضور شما ..
شاد و موفق باشید

هرمز نو چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ب.ظ http://hurmuz.blogsky.com

سلام
حکایت دردناکی است...چرا باید اینگونه باشد و صاحبان واقعی کیش از ابتدایی ترین حق خود بی بهره باشند؟ نگاه تیزبین شما برای پرداختن به این موضوع را تحسین می کنم

سلام استاد گرامی
من هم مانند شما چنین فکر به ذهنم آمد چرا ؟
آبادی کیش افتخار ماست ....اما دیدن چهره فقر بومیان در گوشه ای از جزیره نقض است .
کاخ نشینانی که سرمایه گذاری می کنند در جزیره و ساخت و ساز و آبادی جزیره را بعهده دارند ...سازمان منطقه ازاد قشم !! چرا این تکه را آباد نمی کنید ...؟
چون ساکنانش بومی هستند !! اگر نبودند چی ؟؟ آباد میشد ..
تا کی ما ایرانیها ریشه تبعیض را گسترده میکنیم ....تا کی از هم فراری هستیم ...فقط میخواهیم به افرادی نزدیک بشیم که باعث عزت وب زرگی ما باشند یا کسانیکه کاری برامون انجام بدهند . بقیه مردم حتی سلام کردن را با پول !!

سپاسگذارم از نظر لطف شما ...واقعا برایم سخت و دردناکه ببینم مردمانی اصیل از دیاری کهن اینگونه به چشم غریبه ها خوار و ذلیل باشند ...

شاد و موفق باشید

چوک سورو چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:48 ب.ظ http://suru.blogsky.com

با سلام وخسته نباشی خدمت شما همشهری عزیز
مطلب قبلی شما درباره فقر و بدبختی های مردم بشکرد خواندم ، انچه شما از بشکرد ترسیم کرده بودی بیش از نیمی از روستاهای هرمزگان شامل می گردد . با این سفرهای تبلیغاتی این مقام و ان مقام حکومتی تا حالا حتی یک طرح زیر بنای در کل استان هرمزگان اجرا نشده چه برسد به بشکرد یادمان نرود ایران دومین دارند منبع بررگ گاز و سومین دارنده منبع نفت در دنیا است اکر یک مسجد و منبری ساختند هنری نکرده اند .
اما در باره جزیره کیش هم به درستی اشاره کرده اید یک طرف زرق وبرق ظاهری و طرف دیکر زندگی سخت و مشقت بار مردمان بومی ( صاحبان اصلی جزیره ) زمانی شاه این جزیره برای خوشگذرانی مافیای سلطنتی و چاکران درباری و دوستان خارجی اش ساخت ، و مردمان بومی جزیره در محوطه فعلی (سفین ) حبس نموده بود ، بعد ار انقلاب هم جزیره قشم بعنوان جزیره ازاده برای تجارت اعلام گردید و بیش از ۸۰ ٪ درصد بازار و امکانات تجاری و توریستی ان به دست بازاریان تهران و اصفهان و وابستگان حکومتی افتاد سهم مردم هرمزگان کمتر از ۵ ٪ درصد می باشد و سهم مردم بومی فقر و محدودیتهای بیشتر . راستی اگر ۱۰ ٪ در امد کیش صرف ابادی و نوسازی محله سفین شده بود و اگر ۵ ٪ از بازار کار کیش به بومیان جزیره واگذار شده بود این همه فاصله طبقاتی بین دو بخش جزیره وجود نداشت .
تا زمانی که ما مردم هرمزگان در تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی استانمان سهیم نباشیم ، با ما بعنوان تیول و ملک دولت مرکزی و اربابان قدرت در تهران بر خورد خواهند کرد .
سهم ما از در امد کلان استان ، فقر و محرومیت بی ابی بی برقی و هزاران مصیبت دیگر خواهد بود .

بنگری عزیز موفق بشی در بیان انچه می بینی و می شنوی .


سلام بزرگوار ...
خسته نباشید ..
سپاسگذارم از افتخار حضورتان در وبلاگم .
با شما موافقم .قبل از دوران انقلاب جای عیاشان و خوشگذران دربار و ممالک غرب بود . برای ارضای آنها این جزیره را تحت تصرف خود قرار داده بودند .
بعد از انقلاب ...مدتی گذشت که برخی دیگر از استثمارگران داخلی برای ساخت وساز و آبادی این جزیره راهی این دیار شدند .
هم‌اکنون کیش به جزیره‌ای سرسبز تبدیل شده و این سند سازندگی از نیاکان به ما به ارث رسیده است. !! نیاکان ما !! اما ما حق نداریم بر یک وجب خاک آن ساخت و ساز کنیم ...باید از غریبه های امروز کیش مجوز گرفت !!
در آخر ما هرمزگانیها ادعا داریم که نسل امروز باید برای سازندگی جزیره کیش به خود ببالد و به آینده خود امیدوار باشد. !!! کدام آینده !! اگر فعل ماضی(گذشته ) این جزیره هنوز بر ما روشن نبوده پس امروز روشن نمی شود و فعل آینده هم روشن نمی شود !!!

من بعنوان یک هرمزگانی یا هر کدام از ما بعنوان هرمزگانی وجدانمان راضی میشه که ٬ وقتى این طرف جزیره سازمان منطقه آزاد، به طور شبانه برای سرسبزی گلها و باغها و چمن های جزیره لوله آب را باز می کنند و هزاران تومان هزینه اضافی می کند !!
در عوض آن طرف جزیره، مردم بى آب و برق هستند و هنوز عده‏اى آب آشامیدنى خود را از چاه مى‏کشند !!!
آسفالتهای خیابانها هر چند ماه یک بار روکش می شوند !! اما یک بار هم به ایم محله شر نزده اند که خاکهای این محله را آسفالت کنند!!

آیا می دانستین که اکثر بومیان آنجا زمینهایشان از دستشان گرفته شده تا کنون بازگردانده نشده !! و برای ساخت و ساز خانه هایشان باید مجوز بگیرند !!
برای ارتقاء وضعیت رفاهى بومیان، واگذارى اسناد زمین هاى بومیان.. چه اقدامی انجام گرفته ؟؟
هیچ فقط سکوت اختیار کردیم ....و بومیان چون حامی و مدافعی با این وضع کنار آمده اند !!

سهم .... محرومیت!

شاد و موفق باشید..

پیام بزرگمهر پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:32 ق.ظ http://www.payam.bozorgmehr.blogsky.com

سلام...گمان می کنم کیش به دوران تمدن عیلامی تعلق دارد..و حضور عربان در این جزیره نیز در پی اخراج آنها از مناطق جنوبی توسط شاپور دوم ساسانی و پناه گرفتنشان در این جزایر از بیم لشکر شاپور باشد..خوشحالم که مسائل منطقه ای را فراموش نمی کنید..کاش کسی از اهالی کیش نیز وبلاگی راه اندازی نموده و به جمع هرمزگانیها بپیوندد ...
در ضمن،متاسفانه کیش فقط از نظر جغرافیایی در مرز هرمزگان قرار می گیرد و هیچ یک امکانات و ثروت و درآمد آن متعلق به هرمزگان نیست.متشکرم

سلام
بله به تمدن ایلامی تعلق داره ...کاملن درسته ...
رسیدگى به امور اقتصادى، اجتماعى، رفاهى و درمانى بومیان جزیره کیش یکى از اهداف سازمان منطقه آزاد کیش در کنار اهداف توسعه های دیگر باید باشد !!! که متاسفانه هنوز از جز این امکانات خبری نیست ..
برای راه اندازی وبلاگ ...هر فردی از افراد هرمزگان میتونه این کار رو بکنه ..شرط این نیست که باید بومی باشد !!
بله ..کاملا درست فرمودید ...بنام هرمزگان ختم می شود همانند شهرها و جزایر دیگر یا اصلا در کل خود هرمزگان ...کدامین عایدش به جیب من و شما رفته که این آخرینش باشه ...
استانی غنی اما مردمانش مرحوم !!
تشکر از حضورت ..
شاد و موفق باشید ..

سنگار پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:56 ق.ظ

سلام ببخشید که ما به خواب زمستانی رفته بودیم و مدتی نبودیم
عجب مویی رو از ماست بیرون کشیدی ...
جالبه نمیدونستم و اتفاقآ همیشه فک میکردم کیش بافت قدیمی نداشته باشه یعنی داشته اما مدرنش کردن
عجبا...

سلام سنگار محترم ..
واقعا زمستان امسال از هر سال سردتر بود ....
آباد شده ...تا کنون هم در آباد کردن هر چه بیشتر کیش کوشا هستند ....ولی اگه این بومیان مزاحم کارشون نبودند کیش آبادتر میشد ..آخه وجود بومیان در محله سفین چهره کیش رو داغون کرده !!!
عجب اینه که بومیان این سرزمین هنوز از بوی تمدن و تجدد گوشه های دیگر کیش به محله اینها رسوخ نکرده !!!
حق دارن ..آخه چون هرمزگانین ..اگه نبودن ا‌لان صاحب ساختمان مدرن و ویلای رویایی بودن !!

تشکر از حضور و نظر شما ..
شاد و موفق باشید...

بانو ی کنگی پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 05:36 ق.ظ http://www.banooyekongi.blogsky.com

سلام دوست من
تبعیض ،تبغیض و تبعیض به این می گن تبغیض خیلی متأسف شدم از اینکه میزبان وصاحب خانه از حداقل امکانات بی بهره بماند در حالی که مهمانان در بهترین امکانات وآسایش به سر می برند.

سلام تقدیم بانوی کنگی ..
از حضورت بسیار خوشحال شدم ..خیلی وقته نبودی!
کاملا درست فرمودید ....چقدر مردمان هرمزگان خونگرم و مهمان نوازند ...چقدر در مقابل هر ظلمی باید سکوت کنند !!
بنظر من بومیان فاقد سند مالکیتن !!! سند مالکیت اقامت در سرزمین خودت !! چقدر تلخه ...

موفق و شاد باشید..

شبنم پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 05:43 ق.ظ http://www.koumeymehr.blogsky.com

سلام خانم گل
واقعیتهارا باید از نزدیک دید و با تمام وجود لمس کرد باعث تأثر است که این بومیان با وجود امکاناتی که در کیش وجود داره این چنین در فقر ومحرومیت زندگی می کنند. مسئولین نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشند .به امید روزی که به داد هر دادگری رسیدگی شود .

سلام شبنم عزیز ...
قدمت تاریخ کیش را اگر نگاه کنیم ...می توانیم حدس بزنیم که بومیان این دیار از چه زمانی در این سرزمین سکنی گزیده اند . دوران شاه کیش که برای خوش گذرانی اعیان و کاخ نشینهای داخلی و روسای ممالک غربی بود !!! در دوران انقلاب تا کنون اگر چه کیش از لحاظ ساخت و ساز با مدرنترین امکانات پیشرفت کرده . که هر نقطه ی کیش حاکی از تجدد و پیشرفت و آبادیه ...چرا این گوشه ی محروم نشین سفیان ..محله عربها باید بر عکس چهره نوین کیش باشد ؟!
حرف از آبادی اگر باشد ...باید تمامی این جزیره آباد باشد ...اما همیشه مسولین به دید حقارت ..به دید انسانهای اضافه بر مملکت به این بومیان نگاه میکنند ....
هرمزگانی بودنشان یا عرب بودنشان ..نمیدانم خلاصه تبعیض و ظلم بر این قشر رواست تا شعاری دیگر !!!
ممنونم از حضور و نظر شما ..
شاد و موفق باشید

سیدجلال پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:33 ق.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
جایی (در یک هفته نامه) خوانده ام که برخی از اطرافیان و مشاورین مغرور و بی کفایت شاه جمعی از زاغه نشینها و روستاییان را تحت فشار قرار داده بودند تا از مسیر عبور سران کشورهای دنیا که برای جشنهای پرخرج ۲۵۰۰ ساله حکومت طواغیت به ایران آمده بودند کوچ کنند و خانه های آنان ( اگر بتوان نام خانه بر آن نهاد) را با خاک یکسان کردند.
بومیان اصیل صبور و با گذشت کیش هم خدایی دارند.

سلام سید بزرگوار ..
سپاسگذارم از معلومات مفید و جالب .
از دیر باز تحت فشار بودند ...مگر این جمعیت چندین نفره چیزی از عیاشی و خوش گذرونی اینها کم میکرد ؟! مطمئنا که خیر ...ولی آنچه من راجب کیش خوندم و یا اینکه از بومیان اونجا شنیدم ... چهره فقر برای کاخ نشینان شبه قبح داشت ...!!!
اگر فقر قبح و زشت بود پس چرا به فکر این قشر نبودند ؟!!
در کل جزیره زیبای کیش قبل از انقلاب به مردم ایران تعلق نداشت و برای استفاده و عیاشی افراد خاص آماده شده بود. که تا کنون این کاخها و آثار قدیم شاهد زدنده ی ماجراست .
بله ....اینها هر فقیر هر ..مرحوم خدایی دارد ..
به امید حق ..
شاد و موفق باشید

دریا دلان پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:08 ب.ظ

< بگذار بر زمین خود بایستم بر خاکی از براده ی الماس و رعشه ی درد . بگذار سرزمینم را زیر پای خود احساس کنم و صدای رویش خود را بشنوم >

سلام جناب
خسته نباشید
بینهایت زیباست ..از کیست ؟!

موفق باشید

دنیای کودکانه پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ

کیش مروارید خلیج فارس . چند نکته که به نظرم جالب بود و در عین حال تعجب آور که تو جزیره کیش دیدم رو براتون بازگو کنم .

اولین چیزی که نظرم رو جلب کرد این که تو کیش راننده ها به عابرین خیلی احترام میذارن بطور نمونه همه به محض رسیدن به خط عابر پیاده می ایستند تا شما رد بشید .

دوم اینکه شما تو کیش سر هیچ خیابونی پلیس راهنمایی نمی بینید و فقط بصورت گشت با ماشین وجود دارند .

سوم اینکه کسی تو کیش آشغال رو تو خیابون نمی ریزه و به نظافت شهر خیلی اهمیت داده میشه .

چهارم دزد تقریبا تو جزیره وجود نداره و ماشین و دوچرخه رو شما می تونید با خیال راحت رها کنید .

پنجم کیش پر از فیلیپینی و اماراتیه که برای کار و خوشگذرونی به اونجا میان .

ششم شما تو کیش مسافر کش نمی بینید و همه تاکسی هستند و هیچ ترافیکی هم وجود نداره .

....وقتی این چیزها رو میدیدم آرزو می کردم که ایکاش تمام شهرهای ایران اینطوری بود اما افسوس حالا که مطلبت خوندم فهمیدم زرق و برق همه جای کیش نیست بومیان حقشون این نیست . آبادی یعنی همه جا باید آباد بشه نه یک قشر بخصوص .

شاد باشی

سلام دوست عزیز
جالب نوشتی خاطره ی خوبی داشتی .
بله رفاه و امنیت جزیره مثل هیچ جای ایران نمیشه . کاملا با شما موافقم ولی بومیان هم هنوز صبورند و امید به خدا دارند .

ممنونم از حضورت و نظر زیبات.
شاد و موفق باشید..

کهره جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:25 ق.ظ

من نمیدونستم یعنی کیش هم اینطوری بابا این دیگه خیلی لاشی بازی تف /حالم گرفته شد

سلام ..
نخسته ..
پس بومیان کیش که چندین ساله حالشون بهم میخوره چی بگن !! کسی بدادشون نمیرسه چی بگن !!
وقتی تو دیار خودشون پا گذاشتن رو زمینشون مجوز میخواد چی بگن!! من و شما حالمون بهم میخوره ...دلمون میسوزه ..اما بومیان کیش جگرشون خون شده ....
تشکر از حضور ...
شاد و موفق باشید

آسمون ریسمون جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:15 ق.ظ http://www.darsar.blogfa.com

سلام خواهر گلم اینها تاریخ انکار نشدنی جزیره هستند

حال دوران گر دو روزی بر مراد ما نگشت

دائمآ یکسان نباشد حال دوران غم مخور

ممنون از مطلب زیباتون

سلام و خسته نباشید ..
نمیدونم ...افتخار کنیم به قدمت و تاریخ کیش ...یا ننگ بدونیم دستاوردهای کیش ...
غم که فراوون ...هر گوشه ای از هرمزگان همین روز و حال رو داره ...ام نه به اندازه ی مردمان بومی کیش ....
میگفتم بشاگرد محروم و فراموش شده است ...ولی انگاری حکایت بومیان کیش و محرومیت آنها از نوعی دیگه هست ...
تشکر از تشریف فرمایی..
شاد و موفق باشید..

کارنجک جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:17 ب.ظ http://blog.karenjak.com

سلام
نخسته
همیشه تضاد ها من رو به فکر برده
مخصوصا وقتی د کنار هم هستند
هیچوقت سفیدی بدون سیاهی معنی نداره
نور وقتی هیچ تاریکی نباشه دیگه بی معنیه..
البته این نظر منه
در مورد پاراگراف آخر هم ای شعر یادم اومد..
اسلام به تنهایی خود ندارد عیبی هر چه هست از مسلمانی ماست .و...هستم بروز !!!

سلام همشهری عزیز..
خسته نباشید
دقیقا همینطوره ...هیچوقت عمر خوشی دوام نداره ...هر خوشی یه غمی کنارشه ...
تشکر از حرف دل همه رو گفتی .....از ماست که برماست ..
ممنونم از حضورت ..
حتما خدمت میرسم ..
شاد و موفق باشید

طناز شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:31 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

سلام عزیزم...
واقعا تاسف اوره...یه عده چطور تو زرق و برق زندگی میکنن و نسبت به دور و برشون بیتفاوتن و یه عده دیگه به نون شبشون هم محتاجن...یه عده از این خواننده های ایرونی که اینجا زندگی میکنن هم وقتی عید میشه میرن کیش و دبی و حسابی اونجا رو اباد میکنن و برمیگردن...بخدا یکیشون که خیلی وضع مالیشم عالیه و من میشناسمش ۴۰۰۰۰ برای هر کنسرت میگیره بهترین خونه رو اینجا خریده و میره برا خودش حال میکنه نمیاد یکم از این پولی رو که میگیره خرج ادمای محتاج اونجا یا اینجا بکنه...

من خودم بخدا سعی میکنم با و جودیکه وضع مالیم خرابه کمک کنم...اما متاسفانه یه دس صدا نداره...

سلام طناز عزیزم...
حرف منم همینه ....اون کاخ نشینها ..اعیان ...و پولدارا که با آخرین مودیل ماشین میان کیش و سرمایه کلان رو واسه مثلا رستوران سنتی و چندین متر زمین میخرن ...و ۴ تا برج میسازن ....انگاری چشماشو بسته است ....یه بار از خواب پاشن بیان این ور جزیره ببینن انسانهایی دارن زندگی میکنن که از مهتمرین امکانات مثل بهداشت ٬ آموزش محرومند .....به فکر اینها هم باشن ....
یه کمی از این پولها که تو هتل داریوش صرف می کنن هر پرس غذا فلان تومان می خورن بیان اینجا به حال و روز اینا رسیدگی کنن .
اما نه اینطور نیست .....واسه بیچاره و فقیر کسی صرف نمیکنه اونی که داره واسه اون صرف میکنن !!!!

خداوند به همان اندازه ی نیتت بهت چندین برابر بده ....واقعا همینه هر کس به اندازه خودش ....
خوشحالم که تو دنیا مثل شما گل هنوز هست ..
تشکر از حضور همیشگیت ..
شاد و موفق باشید ..

رحیمیان شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:40 ق.ظ http://www.rahimian.blogsky.com/

سلام و نخسته دادا
هر چند که مه مدونسته ولی با ای مطلب دلم بشته ایگفت
جای جای استان مه و همه هرمزگانی هو فقط پلی بودن برای مسئولین که به بالا برن. کاری هم شونی که یه جایی جونن یا ... .
دلم خیلی ایگفت خیلی
دل پری امه ولی جاش نن که بازی بکونم.
خیلی اومنوشت ولی بعد همش پاک اومکه.
فقط اگم خومو باید تو فکر هم بشیم.
هی ... خاش بشی.

سلام همشهری
نخسته ...
احساس همدردیت با هم استانیوت کاملن درک اکنم ...اما ما بجز نوشتن و حسرت خوردن چه کاری اتونیم انجام هادیم ....
شاید احساس همدردی کردن کمی از غم و درد ما و ایشو کم بشت .
وقتی که ما همه ادونیم که حق و حقوق هرمزگانیو توسط دیگرون پایمال نبودن ...و هیچ همتی از خومو نشون نادیم پس فرصت ادادیم به ایشو که هر کاری شو خاستن انجام هادن ...
به امید ....حق
تشکر از حضور شما ..
شاد و موفق بشی

وحدانی شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:16 ب.ظ http://goranaz.blogsky.com

سلام و خسته نباشید
باز هم یه مطب بسیار خوب اما دردناک
نمیتونم چیزی بنویسم
چون همه دیدیم و نظاره گرش هستیم
همه هم منتظر گذر زمان و تاریخ هستیم که این مشکلات و معضلات رو روزی نبینیم
حالا کی هست ما نمیدونیم اگه فهمیدید به ما هم بگین
دوستان هم به موارد خوبی اشاره کردند
سپاس از شما

سلام آقای وحدانی ...
و خسته نباشید ..
کاملا احساس شما مثل دیگر شهروندان است ....
واقعا دردناکه اما خوب ...شاید اگر راه سکوت را انتخاب نمیکردیم از وضعی که داریم شاید بهتر میشدیم ....
همیشه سکوت بیشتر حقوق انسان را پایمال میکنه ...سکوت یعنی اینکه ما به این وضع راضی هستیم ....اما چرا نباید همت بخرج بدیم ؟؟
من هم مثل شما ..... همیشه این فکر منو خورده ....کی و چه زمانی؟
بله ...تشکر از همه دوستان و همدردی ایشان با هم استانیهاشون .
تشکر از حضور مستمر شما ..
شاد و موفق باشید

خدادادیان شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:15 ب.ظ http://www.azfarshid.blogsky.com

درود
همه چیز اینجا بیشتر نمایشی است حتی ادعای آزاد سازی و مناطق آزاد و ...
شاد زی

سلام جناب خدادایان ...
خسته نباشید ...
کاملا درست فرمودید ....منطقه آزاد ..اما کو آزادی حرف ...در سرزمینی که شبانه حرف رو از گلویت بدزدند ...کجاست ازادی ...کجاست حقوق سلب شده محرومان بومی کیش ..
بسیار سپاسگذارم از حضورتان..
شاد و موفق باشید...

مهرگان یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 03:02 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
اهل بازی وبلاگی هستی ؟
یه سر بیا پیش ما

سلام مهرگان عزیز
تا بیام پیشت ...بازی رو ببینم اگه در خور من هست پس بازی رو شروع میکنیم ...!
تشکر از حضورت ..
شاد باشید

سکوت شبانه یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:02 ق.ظ http://sokot-e-shabane.blogsky.com/

سلام
خوبی دوست من ؟
برخوردهای دوگانه در فضاهای اجتماعی و زندگی مدنی تو یک جامعه ای که شعارهای برقراری عدالت اجتماعی به عنوان نمادهای از ارکان و اساس نظام حاکم بر اون جامعه ست جز نشونه های تناقضات سردمداران حاکمان اون جامعه با رویکردهای واقعی آنهاست .
دوست ندارم شخصی باشم که از هر مشکلی برای ارتباط دادن به دولت وحاکمان سود ببرم ولی زمانی که در مقابل اون شعارهای تزئینی و زیبا که به عنوان اصول و مشق حاکمان ماست به عمق تناقضات فضاها و یا امکانات اجتماعی و حتی مدنی بین ساکنان و سهم داران اصلی یک جامعه و مهمانانی که حالا صاحب خانگان جدید جزیره هستند روبه رو میشیم و هنگامی که با برخوردهای { ... ناگوار است وضعیت بومیانی از خون و ریشه خودمان ...وقتى در شهر و دیار خودشان حق ندارند یک ردیف آجر روى هم بذارند و خانه هاى گلى و خشتى خود را تجدید بنا کنند ... وقتى حق ندارند دامها را براى چراندن به صحرا هاى اطراف براى علف خوردن ببرند.. علفى که خداداى در این صحرا روییده !!!! ....} روبه رو میشیم نتیجه جز اطمینان حاصل کردن از این تناقضات شعار گونه و عمل گرایانه صاحب منصبان عوام فریبمون نداریم .
البته این مورد جز تنها مواردی نیست که در سرزمین مادریمان اینگونه شاهدش هستیم ولی خب با توجه به موقعیت های این جزیره ، اشاره به این واقعیت طبقاتی و البته اجتماعی با ارزش و قابل تحسینه ..!
ضمنن ای کاش با اغاز سال نو بجای رها شدن از دغدغه های روزمره به دغدغه های می رسیدیم که در اشتیاقمون برای تغییر و نو شدن خودمون به همراه تغییر سال سود می بردیم
***سال نو خوبی رو برای خودت و خانواده ات ارزو دارم **

شاد باشی
س ا ج د

سلام و خسته نباشید ..سجاد عزیز
سعی میکنم خوب باشم (لبخند)
سپاسگذارم از نظر جالب و قابل توجه شما . عدالت و برابری و برادری ...شعاریست که در کشور ما علی رغم اینکه دولت اسلامی است اما هنوز یکی از این موارد تطبیق نشده است .
تبعیض نژادی هنوز قایم و پابرجاست ....چرا به چشم سیاه و سفید به همدیگه نگاه کنیم ...چرا به چشم فقیر و غنی !!
جزیره کیش برای اینکه در بورس کشورهای پیشرفته قرار بگیره و خود را یک منطقه کلا آزاد تلقی کنه ....آبادی و سرسبزی ...را در این جزیره فراهم نموده . زندگی تجملاتی ...برای اکتساب بازارهای همجوار ..!! اما در باطن این جزیره اگر بنگریم شاهد بسیاری از کمبودیها خواهیم شد که در شان یک جزیره تفریحی - تجاری مثل کیش اصلا چهره خوشایندی نمیتونه داشته باشه .
اپارتمانهای رنگین و دولیکس برای کارمندان و مهندسها میتونن بسازن اما بر چند وجب خاکی که بومیان سکنی گزدیده اند ..سخت است برای آنها هزینه کردن !!

ما همه با آغاز سال نو ...بهترین را خواهانیم ..شاید خودمون رو فریب میدیم که امسال بهتر از پارسال میشه...اما هر سال که می یاد نمیدونم ....با یک هرج و مرجهای جدید ...با یک مشکلاتی نوین برخورد میکنیم ...امسال که مساله بنزین و گاز .....سال جدید خدا میداند با چه مشکلی روبرو میشیم ..
منم پیشاپیش سال نو رو به شما و خانواده محترمان تبریک میگم ....با بهترین آرزوهای قلبی ...شاد و موفق باشید

بندرعباسى یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:08 ق.ظ

سلام دادا گرامی
زرق و برق کیش بی چند نفر خوشگذرون جالبن ٬ هدف اگه آبادی هسته همه جزیره آباد شبوده هدف بومیون جزیرن شواتن که جزیره کلن تحت تصرف ایشو بشت . گپ به گفتن زیادن درد دل بومیون زیادن ولی تا وختی ما هرمزگانیو دس رو دس منهادن هیچ کاری درست نابو .
دستت درد نکنت همیشه کوشا بشی .

سلام پسر عمه عزیز ...
نخسته ...کاکا ..
کاملن درست .....یک دست که صدا نادیت ...
(**در ضمن تو و یارا هم خوب بلدی جدولت اشتباهه آقا ...بره ببین (لبخند) ** )
تشکر از لطف همیشگی شما ...
شاد و موفق بشی..

کهره یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:46 ق.ظ

۱۵ اسفند اشغال جمع میکنیم لب دریا مکان به زودی اعلام میشه گر علاقمندی بیا

تشکر از اطلاعیه ...
کاش پر پرواز داشتم ....

حجازی یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:17 ب.ظ http://www.shipyard-organization.com.uk

سلام سرکار خانم
تاثیر ناخوشایندی دارد !
جالب بیان کردید هر دو روی چهره کیش . کیش ظاهری فریبنده دارد برای اعیان جای بسی لذت بخش است . تفریح این جزیره برای کسانیکه وضع مالی خوبی دارند بسیار مناسب است . چهره دیگر کیش که حقیقت و واقعیت تلخ بومیان است سالیان است که مجهول مانده و همچنان این چهره از دیدها پنهان کرده اند که نه شاید لطمه ای بر ثروت نهفته اعیان وارد شود! همه آگاهند همه واقفند اما همانطور که دوستان و خود شما نوشته اید نقشه امسال نیست سالیان متمادی است که در پی انتقال این قشرند .
پاینده بمانی

سلام آقای حجازی
سپاسگذارم از تشریف فرمایی .
جالب گفتید ...ظاهری فریبنده ...
شاد و موفق باشید

همولایتی یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:19 ب.ظ

نخسته دادا
همی اگم و بس همه از ما خومونن نه از بیگونه !
دستت درد نکنت موفق بشی

سلام و نخسته همولایتی
از دست غریبه نباید بنالیم ...اویی که با خنجر هستی تو زخمی اکنت خودمونین !
تشکر اکنم از حضورت ..شاد و موفق بشی

چوک بندرعباس یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:31 ب.ظ http://bander-abbas.blogfa.com

سلام و نخسته دادا...
واقعا باید یه فکر اساسی به ایی بومیان جزیره بشت...
بعضی ها حاضرن بخاطر خوشگذرانی خوشون بومیون اون منطقه آواره دشت و بیابون بکنن...
یه طرف جزیره آپارتمانون لوکس و هتلون پنج ستاره و یه طرف دیگه پر از خونه ون خرابه و قدیمی!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
با چه رویی توی رسانه ون جمعی از برابری و مساوات حقوق تمامی مردم گپ ازنن...؟
ایی موضوع تنها به جزیره کیش ختم نابوو...
اکثر شهرون جنوب با ایی مشکل مواجهن.
شاد و سرزنده بشی دادا...


سلام کاکا عزیز
جای تعجب اینجان که چند متری از جزیره فقط خرابه و خونه ی گلیین ! یعنی ایشو با هزینه اون کلان که به درخت و چمن مصنوعی صرف اکردنن ناتونن با همی هزینه دستی بکشن به سر و روی دیواری گلی قدیمی و جاده ی خاکی محله سفین ! اتونن اما چون ایشو بومی هستن ای کار براشو ناکنن !
کاملا با شما موافقم ...اکثر جاوون استان روز حالشون همینن .
تشکر از حضور شما ..
شاد و موفق بشی

[ بدون نام ] یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:09 ب.ظ http://mihanparast.blogfa.com

سلام بانوی هرمزگانی
فایده پیشرفت زرق و برق چیست هنگامیکه گوشه ای از جزیره چهره محرومیت بومیان را می بینیم ! وقتی عدالت و برابری نباشد فقر و محرومیت نیز بیداد می کند ! تشکر از شما که به فکر مردمان استانت هستی و از هر معضل آنها می نویسی . شاد زی

سلام دوست گرامی
تضاد همیشگی ....
خواهش میکنم ...شما لطف دارید ..
تشکر از حضورت ....شاد و موفق باشید

نادیه قاسمی یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:13 ب.ظ

سلام خانوم گل
حقیقت تلخه و دیدن چهره واقعی استانمون دردناکه . افسوس خوردم و شرم آور که مسولین بخوان بومیان این منطقه را از زادگاهشون دور کنند .
ممنون قلب صاف و لبهات خندون باشه . (:

سلام دختر گل
خوبی ؟
الهی ....چه قلب رحیم و صافی داری ...امیدوارم همیشه قلبت اینجوری واسه استانت بتپه ...
متقابلا ...
شاد و موفق باشی

سهیل یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:51 ب.ظ

سلام سرکار خانم
سراسر ایران فقر بیداد میکنه اما کیش دیگه چرا ؟! انسانیت عدالت برابری تبعیض مگه اینا چیزای نیسن که دولت اسلامی میخواد ! حرف همه میزنن اما خوب و بدش تشخیص نمیدن !
دلم باز گرفته شد. موفق باشی

سلام و خسته نباشید
عجب و تعجب همینجاست !! چرا کیش ...چرا بومیان ؟
ما هم گیچ شدیم ....بگیم هست می بینیم که نیست ...بگیم که نیست میگن هست ...مگه عدالت و برابری و برادری را نمی بینی ؟! اگه میدیدم که نمی گفتیم .....
تشکر از حضور شما ..
شاد و موفق باشید

کرگین یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:57 ب.ظ

عجب زرقی عجب برقی عجب روزگاری عجب حس غریبی کربون کلنچونت

سلام و نخسته ...
عجب ماهی ...عجب استالی ...عجب هاوری ...یاد ترانه منوجونی بخیر (لبخند)
والله بلا ...عجیبن کار و کرده ی ایشو ....
کربون قدمت...
شاد و موفق بشین ...

بنگر یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 05:39 ب.ظ http://leha.blogsky.com/


سلام
و تشکر از زحمات شما در راستای خدمت به مردم هرمزگان.

سلام و خسته نباشید ....
وظیفه ... بعنوان یک هرمزگانی . همدرد بودن با هم استانیهایم .
تشکر از قدردانی شما ...
شاد و موفق باشید

مهرگان یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 07:37 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
ممنونم که دعوتمو قبول کردی
ما کی باشیم . ما هم مطیع قانونیم
شما باید ۷ تا از ترانه های مورد علاقتونو بنویسید و از ۷ نفر دیگه برای شرکت در بازی دعوت کنید(گل)

سلام مهرگان عزیز..
شرمنده کردی.....خواهش میکنم .
اوکی ...باشه حتما اینکار رو میکنم ...
شاد و موفق با یک دسته گل ..

با حبیب یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:09 ب.ظ


سلام دخت گلم


با عرض معذرت از تاخیر ناخواسته به مه و ایی کامپیوتر مثل خودم پیر ببخش .

ممنون از شعر زیبا که به مه هدیه اتداده مه ازوقتی که به شما

دخت گلم خطاب امکرد به شما افتخار امکرد.

در مورد کیش آفرین به شما که هر دوروی سکه نشان اتداد.


پیشاپیش از طرف خودم و خانواده فرا رسیدن نوروز باستانی به شما و خانواده محترمتان تبریک و تهنیت عرض اکنم .

خداوند یارو یاور و نگهدارت بشت

سلام گرم تقدیم حضور گرامی ...
نخسته بپ عزیز
خواهش عذر شما همیشه مقبولن ...همیشه چشم به راهت هسترم ...اما مدونست که لابد مشغولیات زندگی امونت نادیت ...

ارزش بپ از ای بالاترن هر چه هم تقدیم کنم بازهم کمن .. تشکر از چنین افتخاری امیدوارم همیشه لایق ای افتخار بشم ..

شاید اکثر مردم یا اصلن اکثر ما فکر اکنیم که کیش بهشت موعودن جای آزادی و رفاه و آسایش و و و ... غافل از اینکه بومیون زحمتکش حتی از ابسط ترین(ساده ترین) حقوقشو محرومن ...

بهترین موفقیت و شادی به شما و خانواده ات از ته قلب براتون از خداوند منان آرزومندم ... سال پر برکت بشت .انشاالله .

سپاسگذارم از حضور سبزتون ..
شاد و موفق بشین

شبح دریا یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:47 ب.ظ

سلام خانم عزیز
میزبان اما محروم از هر حقی ! هر تلخی پایانی دارد . یا حق
شاد باشی

سلام دوست عزیز..
حقا تلخ و دردناک است..
تشکر از حضورت..
موفق و شاد باشید..

شمع سیاه دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:00 ب.ظ

یکی مُرد .
یکی مردار شد.
یکی به لعنت خدا گرفتار شد.
یکی هم این جا که رسید
لباس هایش را کنار دل تنگی حروف پهن کرد.
چشم هایش را باریک... و از میان هنجره اش
صدای عجیبی رها کرد ... گلاب به رویتان!
بعد گفت بگذار دیو و دد بیایند
حالش را ببرند ... بعد
مثل بچه ی آدم، نشست
و انگشت هایش را یکی یکی
به آسمان هفتم انداخت.
نگاهی کرد و گفت:
خوب است که دوازده سال بیش تر نداری
و من از میان بازوهایم صدایی حوالت کردم.
گفتم: شب تاریک و
بیم موج و ... بیم موج و .... بیم ِ موج!
و دست هایم را از میلان خشتک الفاظ
کنار کاغذی کشانیدم.
خندیدم ....خندید.
خندیدم........... خندید.
خندیدم.
نگاهم کرد و بلند بلند گفت: زهر ِ مار
مگر نمی بینی انسان با آرزوهایم سر گرم شده است!؟

(شعر:مجید ضرمیhttp://ahooora.blogspot.com)

سلام ...دوست نا پیدا !!
متن زیبایی بود ...
بیم موج ...بیم موج ...بیم موج
تشکر از حضورت ...بسیار خوشحال شدم دوباره دیدمت ..
شاد و موفق باشید..

همسفر دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام سرکار خانم محترم .
با نوشته شما از فقر و محرومیت بومیان کیش موافقم و آنچه نوشتی من شخصا شاهد آن بوده ام . سه سال خدمت در جزیره کیش و زندگی کردن در آن دورانی کمی نیست . آنچه من میدیدم جای تاسف داشت و همین . وضعیت کارگران خدماتی و ساکنان بومی اگر نه اسفناک که بسیار نامطلوب می‌باشد، این نامطلوبی تا آنجایی است که جزیره کیش را به نمایشگاه توأمان {فقر و ثروت} تبدیل کرده است. در گوشه‌ای از جزیره افرادی زیست می‌کنند که درآمد ماهیانه آنها به حداکثر یکصد‌هزار تومان درماه بالغ می‌شود که حتی کفاف پول آب و برقشان را نمی‌دهد، محل سکونت اکثر بومیان در فضایی کاملا نامطلوب و غیر ‌بهداشتی قرار دارد، بوی تعفن از محل سکونت برخی از بومیان برمی‌خیزد، کوچه‌های خاکی با مردمی که فقر از سر و رویشان می‌بارد مانوس است و در گوشه‌ای دیگر تنها ثروت است و بس. چه باید کرد؟
باید به سراغ نمایندگان این مردم در شورای شهر رفت! و ‌آنها را اینگونه مخاطب قرار داد که { چرا با این همه ثروت در جزیره کیش مردم بومی و کارگران خدماتی و ساختمانی باید در فقر زندگی کنند، شما به عنوان نماینده این مردم برای آنها چه کرده‌اید؟}
هنگامیگه شورای محل در جواب می گوید این شورا هیچ گونه اختیاری ندارد، ! حتی از مدتی که شورای شهر تشکیل گردیده، کیش شهردار ندارد وشورای شهر نتوانسته شخصی را به عنوان شهردار معرفی کند! و این مسئولان منطقه آزاد هستند که تصمیم می‌گیرند و محلی از اعراب برای شورا قایل نیستند. !
شما هنوز انتظار دارید که به بومیان این منطقه رسیدگی شود! زمانیکه به بومی بودن این مردم اعتراف نمی کنند پس رسیدگی و بهبود وضع این قوم باید فراموش شود!
وای بر ما که غافل مانده ایم و بر مسئولینی که گویی نه به خدایی اعتقاد دارند و نه دینی و نه پیغمبر و امامی.
آفرین که به چنین موضوعاتی می پردازید .

سال پر از موفقیت و سرشار از شادی را برای شما و خانواده محترمتان تمنا دارم .

پاینده و شاد باشی


سلام تقدیم حضورتان
خسته نباشید ...
نوشته ی شما را با دقت خواندم و آه و افسوسی بر دلم ماند . بسیار دردناک و تلخ است . اگر شورا به مشکلات بومیان توجه نکند یا به عبارت دیگر شانه از این مشکلات خالی کند پس به کی و کجا باید رجوع کرد . تا کی مردم را در این دایره سر در گم میکنند .

منطقه آزاد !! بسیاری از مردم در این جزیره ثروتمند شده‌اند ... ثروتمند شدن انها از برکات سازمان منطقه آزاد است !! اما در صورتی که مسولان هیچ التفاتی به بومیان ندارند .
همه ما انتظار داریم دولت احمدی ‌نژاد به فقر و تبعیض موجود در جزیره با انتخاب مدیران شایسته و شورای مکمل برای حل مشکلات مردم کوشا باشد . !! این یک انتظار است ...

تشکر از تشریف فرمایی شما ...
من هم پیشاپیش سال نو را به شما و خانوده عزیزتان تبریک و تهنئت میگم ....سال موفقی باشه .
شاد و موفق باشید...

سعید بلوکى دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:00 ب.ظ

باعرض سلام .
جزیره کیش جزیره چابهار جزایری هستند که از نعمتی بی نظیر برخوردار است که با بهترین سواحل دنیا هم رقابت می کنند عظمت و نعمت جزیره ایران بیشتر مشهود می شود وقتی نگاه کنیم به کشورهای مجاور که از هیچ فرصت تجارت مستقیم دریایی برخوردار نیستند انوقت قدر این غنمیت خدادادی را می دانیم . با وجود این همه نعمت دریایی و غنیمتهای بدست آمده و آبادی مشهود در کیش عقل و منطق هیچوقت پذیرا نیست که قشر بومی از این نعمت خدادادی محروم بمانند و غریبه ها هر روز ثروتمند تر باشند و بومیان حتی از خدمات درمانی و رفاهی محروم . اواخرا بعد از سالهای سال خدمات بیمه تقریبا شامل حال بومیان شده!

زنده باشی دخت هرمزگانی

سلام جناب بلوکی ...
خسته نباشید...
درست فرمودید ولی بنظر میرسه اگه مدیریت بد و ضعیف باشه ، هم ما را تکه تکه و هم مردممان را ناراضی میکند. واقعا جای تاسف داره اگه این جزیره را به شایسته ترین نحو، دلسوزانه و باتلاش مداوم و با اندیشه و نگاه نو، مدیریت نکنیم. مدیریت از خود ما ...از مردمان همین سرزمین گرم و شرجی ...
پس یک اقدام مثبت اجرا شده ...بیمه درمانی !! آنهم بعد از سالهای محرومیت از درمان !!!
هنوزم امیدواریم ...
سپاسگذارم از اینکه وقتتون صرف خوندن مطلبم کردید .. از تشریف فرمایی ممنونم ..
شاد و موفق باشید

دلا دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:08 ب.ظ

خدا کووت و دستت درد نکنت همیشه بر خلاف بکیه که از تکرار یک موضوع موسیقی اهنگ موسیقی اهنگ عکسون معمولی بکول خودشون هنری شما جدن دین خودت نسبت به استانت با تموم توانت انجوم ادادی خدا عمرت هادیت دادای خودم

سلام همشهری عزیز ..
نخسته ...و خدا قوت هادیت به شما ..
تشکر اکنم از حسن نظرت ... نظر لطف شما همشهریون همیشه شامل حال مه هستن ... ما از درد جامعه و مردم خمو نگیم په که همدرد ایشو اتونت بشت ....ایشو از ما و ما از ایشونیم ...
تشکر از تشریف فرمایی..
شاد و موفق بشین

برگ آخر دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ http://last-card.blogsky

سلام خانم هرمزگانی
اصلا دیدن فقر در این جزیره تاثیر خوبی نمی تواند داشته باشد . جزیره ای که تقریبا شبیه کشورهای خلیج مجاورست با امکانات تفریحی گوناگون اونوقت گوشه جزیره تعدادی بومی محروم از این ثروت زندگی میکنند جای شرم برای مسولین و جای تاسف برای ماست . افسوس
شاد زی

سلام و خسته نباشید ...
باید دید و حسرت خورد ...
قانونه دنیا همینه ...ثروت مند همیشه به ثروتش افزوده میشه ...فقیر شاید یه نصف پله هم نتونه بالاتر بره ..
تشکر از تشریف فرمایی..
شاد و موفق باشید

یارا جعفری دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:34 ب.ظ

سلام خانم عزیز
نخسته دادا
آدم مات و مبهوت امونت چیزی به جز افسوس ناتونم بگم .
دلت شاد و لووت خندون

سلام گل مه ...
... افسوس ..حسرت ...
تشکر از حضورت
متقابلن..شاد و موفق بشی

رامی سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:03 ق.ظ http://www.dehtal-city.blogsky.com

سلام
بار دگه هندم که بگم :
یه عده زیر بارون
از بی پوشنی چکو چو
یه عده گرم خاو خش
زیر ملافه و پتو
یه عده تو همین زمون
از گشنگی هلاک ابن
یه عده از زور خشی
عاشق سینه چاک ابن...

سلام رامی عزیز...
یادش بخیر ....
متنت با مطلبم کاملن یکین ..
شاد و موفق بشین

پاپیون سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:08 ق.ظ http://http://papilonking.blogfa.com/

سلام
مرسی که اومدی
خیلی جالب بود

تصویر چشمان تو را در رویا ها کشیدم، باغ گلی از جنس مریم ها کشیدم، تو گم شدی در جاده های ساکت و دور، من هم به دنبال نفس هایت دویدم





تا بعد.....................

سلام دوست عزیز..
خواهش میکنم ....
تشکر از متن قشنگت ..
شاد باشی

صابری سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:04 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com

سلام به دادای خوش فکر و تیزبین

بازم مثل همیشه زدی تو خال

جالبه بگم که وزارت کشور تایید کرد که در کیش شهرداری تاسیس بشه به خاطر شهر بودنش.

ولی متاسفانه هر چقدر که مسئولین استانی و شهرستانی تلاش کردند متاسفانه مافیای مناطق ازاد نگذاشتند این امر شکل بگیره ... حالا چرا؟؟؟
شما خودتان بهتر میدانید.

منهم آخر نفهمیدم که فلسفه تشکیل شورای شهر در کیش چه بوده و هست چون اصلی ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار و نظارت بر مسائل شهری می باشد که همه ی این کارها را خود منطقه آزاد انجام میدهد پس نتیجه میگیریم این قضیه کاملا سوری بوده و دارند مردم خوب و نجیب و بومی کیش رو دور میزنند.

یا حق...

سلام آقای صابری ...
اولا سپاسگذارم از نظر لطفت ...
وقتی شوار میگه که ما هنوز مدیریتی نداریم !!! کسی را انتخاب نکردن دیگه چه انتظاری داریم ...

فقط برای پنهان نمودن بعضی از وقایع تلخ و ناگوار ...والی بر همه معلومه که وظیفه سازمان یعنی چه ؟؟ وطیفه شورا یعنی چی؟؟

امیدوارم حق این مردم مظلوم و محروم بهشون برسه و هیچوقت هیچ همشهری یا هم استانی را نبینیم که از شهر و دیارش رانده بشه ..

تشکر از حضور گرم شما ...
شاد و موفق باشید

حسام زنگویی سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 03:05 ب.ظ

سلام سرکار خانم
مثل سابق دیدگاهت عالی بود . عقل هیچوقت نمی پذیرد حتی منطق هم نمی پذیره ٬عدالت و برابری و برادری هم نمی پذیرند که جزیره کیش سالانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر باشه و بومیان این منطقه هنوز فقر و محرومیت را در جبین دارند . دوست گرامی آقای صابری درست گفتند شورای منطقه کجاست ؟به امید حق .
پاینده و زنده باشی

سلام جناب محترم ..
خسته نباشید ...
تشکر از نظر لطف شما .
کاملا درست فرمودید ...بومیان چیزی جز حق آنها بعنوان شهروند چیزی نمی خواهند....عدالت برابری ....می خواهند .
سپاسگذارم از حضورتان ..
شاد و موفق باشید

یاور همیشه مومن سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:11 ب.ظ http://victory.com

Salam there!

Firstly I would like to wish you a bleated new year to you and your family, I would like also to thank you for brining such a beautiful matter to our attention being local people.

You are absolutely right that they have to give first opportunity and all the rights the local Kish people in a first place, but I have a small recommendation, we are here to think how our country or this place get improved, its all about business, our government wants to bring this island in high level standard, and make it one of the most important business and tourist place, so that our people in different cities in Iran can go visit this place and invest there money in this place rather than go to other outside countries,

The second issue is that we need some inelegant people and young graduate people from all around Iran, who can built with their ideas this place to become one of the most important place in the middle east, and I think our local people from Kish doesn’t have that capability to maintain this place as one of the most export and import and business, Tourist Place.

I hope I get the reply in Farsi and I wish you also can explain this in Farsi so who didn’t understand can catch the topic.

Thank you,
یاور همیشه مومن
میناب

سلام و خسته نباشید...
It is my pleasure & Appreciated

سپاسگذارم از تشریف فرمایی شما در وبلاگم و بسیار خرسندم از مشارکت شما و نظرتان در مطلب کیش و بومیان کیش . ایده و نظر شما برخی از مواردش بسیار عالی بود و مفید اما برخی از نظر شما شاید آنچنان نباشد که شما نوشته اید که در اینجا توضیح خواهم داد .

شما بعنوان یک ایرانی و فکر کنم اهل میناب باشید چون در آخر کامنتتون نوشتید میناب .!!
۱-چرا نیرو و استعداد هرمزگانیها یا همان مردمان کیش را نادیده گرفته اید ؟! شما حرف از امروز بزنید نه از سده گذشته !!! امروز سراسر استات هرمزگان مملو از استعداد ..از اساتید٬دکتر ٬فرهنگی٬مهندسین در تمام شاخصها ...غیره و غیره است . پس نمی توان گفت بومیان بعلت نبود سواد کافی یا عدم کفایت نمی توانند کیش را از آنچه هست آبادتر کنند!!
۲- استفاده از تجربیات دیگران و بکار گرفتن نیروی غیر بومی در کارهای تکنیکی و فنی آنهم با وجود نیروی بومی . بسیار عالی است .
۳- یکی از اهداف تعیین جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری و اقتصادی جلوگیرى از خروج سرمایه از ایران بود. اکنون که چندین سال از تعیین این منطقه به عنوان منطقه آزاد تجارى و اقتصادى مى گذرد، روند خروج سرمایه از ایران کند نشده است. !!!
۴- اواخرا طرحى بسیار زیبایى براى توسعه بازرکانى کیش در نظر کرفته شده که ابعاد مختلف توسعه کیش در زمینه هاى مختلف فرهنگى ، سیاحتى، اجتماعى، اقتصادى،‌فنى و زیربنایى دیده شده و در افق بیست ساله آن پیش بینى شده است که سالانه تا ۳میلیون نفر گردشگر به این جزیره زیبا سفر نمایند .
۵- در افق این طرح، کیش بعنوان منطقه اى فعال ، کاملاً توسعه یافته و برخوردار از فن آورى های نوین براى زندگی ایده آل و منحصر به فرد براى گردشگری ، تجارت، تحصیل، عارى از آلودگی محیط زیست و بالاخره برخوردار از صنایع صادرات گرا به تکنولوژى پیش رفته دیده شده است.
۶-واردات و صادرات در ایران بخصوص در استان هرمزگان بخوبی مشهود می شود . کانتینرهای صف داده شده در اسکله های بازرگانی استان را ببینید می دانید که حجم صادرات و واردات چقدر است ؟
۷- وفق طرح ذکر شده در بند (۴) که خواستار محیطی عاری از آلودگی ..نظافت در این جزیره هستند ! آیا نظری به محله عربها انداخته اند که مردمان آنجا با کوچه های بوی تعفن و خیابانهای خاکی و غیر آسفالتی زندگی می کنند ؟!
۸- اگر حرف از آبادی و پیشرفت کیش است پس به حد کافی شاهد پشرفت و آبادی آن هستیم که این امر ما هرمزگانیها را مفتخر می کند .
۹- حرف بومیان است ...بومیان کیش به تازگی خدمات درمانی یا همان بیمه درمانی شامل حالشان شده !!
۱۰- قرار بود برای بومیان کیش که شغل اصلی آنها صید ماهی است یک اسکله تخصصی ایجاد نمایند ! برای امرار معاش ...
۱۱- استان ما محروم نیست ...شریان اقتصادی و یا بهتر بگم نبض حیات کل ایران از این استان شروع می شود ...پس استان ما استان غنی است اگر نبود که به قول شما غیر بومی اینجا برای سرمایه گذاری نمی آمد ...غیر بومی برای کار نمی آمد ...غیر بومی برای هزاران چیز دیگر نمی آمد ....
۱۲- اما چرا با وجود این همه نعمت و غنیمت بومیان محروم بمانند ؟
۱۳-
۱۴-
۱۵-
۱۶-
والی آخره ...

بخواهیم ذکر کنیم ...زیاد است .
به هر حال .... آباد کردن محله عربها و رسیدگی به بومیان این منطقه در برابر هزینه های کلانی که در جزیره می شود باید امری طبیعی باشد .

طبق درخواستتون جواب کامنت شما را به زبان فارسی نوشتم که برای همه بینندگان وبلاگ مفهوم باشد . چشم اینکار را هم کردم ٬ اما یک سوال به ذهنم آمد ...شما چرا نظرتان را به زبان خارجی نوشتید ؟ شاید برای برخی از افراد نا مفهوم باشد ؟!

امیدوارم هر کجا که هستید شاد و موفق باشید ...هرمزگانی بمانید .
از حضور مجدد شما بازهم خرسند خواهم شد .

بدیس سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:23 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

باسلام حضرت علی(ع)حدیثی به این مضمون دارند که:هرجا کاخی برافراشته شود در کنارآن کوخ هایی هم به وجود خواهد آمد. معلوم است که وقتی مسئولین مناطق آزاد از مرکز تعیین می شوند وهمیشه با هواپیما پلی رااز مرکز به منطقه احداث نموده اند ٫چشم دیدن مناطق ومردم محروم خودشان را نخواهند داشت.درکدام برهه اززمان تاسیس مناطق آزاد مسئولین آن محلی بوده اند؟اصلا آنها خودشان را تافته جدابافته می دانند وسرزمین مادریشان را فراموش کرده اند ٫مثلا قرار بود که مردم بومی هم از نعمت وجود اینگونه مناطق بهره مند شوند اما خود غلط بود آنچه می پنداشتیم.... بروزم یری به ماهم بزن

سلام بدیس گرامی ..
خیلی خوش آمدید...خیلی وقت بود آپ نکرده بودی ..حتما خدمت میرسم .
سوال اینجاست چرا نباید دید مردم محروم رو داشته باشند !!!؟ در سرزمینی که اینها منبع درآمد واسه خودشون و اطرافیانشون جمع آوری می کنند ....سرمایه گذاری کلانی میکنند مگه مال ما نیست ...بقول خودشون ما محرومیم ..ما فقیریم ...پس پول درآوردن تو دیار و شهر ما فقر نداره !! می خورن و ...... آخرش ما رو هم زیر پاشون له میکنن !!
چهره فقر واسه کیش اصلا مناسب نیست..
تشکر از حضور شما ...
شاد و موفق باشید..

مهرگان سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 07:57 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
خوش سلیقه جون دو تا از مدعو ینت تکراری بود که
بانوی کنگی و سنگار

سلام مهرگان عزیز..
معذرت میخوام ...آخه نمیدونستم قانونش چی به چیه !!!!
اوکی....رد و بدل کردم (لبخند ) ...
بازم تشکر از توضیحت ..
شاد باشید..

مهلا چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:13 ق.ظ

سلام خواهرگلم
ممنونم که من ودعوت کردی حالابایدچیکارکنم؟اسم هفت ترانه روکه دوست دارم کجابیارم؟

سلام مهلا خانم ...
خواهش میکنم .....
اوکی توضیح میدم برات ...تو وبلاگت..
شاد و موفق باشید

انبا میناب چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:22 ب.ظ http://www.ambamiow.blogfa.com

سلام و نخسته خانومی

من دو تا چیز برات بده کارم :)

اولا: معذرت که نتونستم برای این پست سر بزنم ..

ثانیا: ممنون که منو واسه بار دوم انتخاب کردی سعی می کنم تا جای بتونم بازی کنم فرصت خوبی بود.. بعد از این همه دغدغه درسی و ذهنی که این روزها پیدا کردم
اما نگفتی باید چی کار کرد !! منظورم کجا درج کنم ؟؟

موفق باشی گلی جون

سلام سمیره گل
اووو...ه ه ه
خواهش میکنم ...بازم خوش اومدی..

تشکر از اینکه دعوتمو پذیرفتی ....
الهی .....امیدوارم که الان همه چیز رو به راهه ...و شما برگشتین به روال روتین زندگی سابق ...امیدوارم همیشه سالم باشی..و تندرست...

اوکی تو وبلاگت ۷ ترانه مورد علاقت رو می نویسی و از ۷ تا دوستات دعوت میکنی که این بازی رو ادامه بدن ...البته افرادیکه دعوت میکنی نباید از طرف کسی دیگه دعوت شده باشن والا مثه من مجبور میشه کسی دیگه رو به بازی دعوت کنی (لبخند )..

تشکر از حضورت ..
شاد و موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد