سرپناهی از جنس خودمان

 

وقتى از یک کودک مى خواهیم خانه اى را برایمان نقاشى کند ، خانه اى را ترسیم مى کند که دیوار – سقف- در و پنجره حتى دودکش داشته باشد تا بحال خانه اى را بدون سقف - در و پنجره نقاشى نکرده اند٬ مسلما مشخص است که کودک خانه را بدون اینها در ذهن خود تجسم نکرده است . شاید هرگز تصوری از خانه اى با کارتن و مقوا و پتو در ذهن خود ترسیم نکرده است . اما در همین میان در زندگى واقعى ما کودکانى در شهرهاى مختلف کشورمان هستند که رویاى دیدن خانه اى با سقف را حتى در نقاشى ها نیز از دست داده اند .   

 

                                      

 

 

آنان را مى بینیم در میدانها ، مکان هایى زیر پل، کنار مترو، معابر عمومى و... از کنارشان گاه با دید ترحم و شفقت با انداختن چند تومانى در بساط پهن شده و مندرسشان مى گذریم و گاه گوش و چشم ما را یارى نمى دهند و بى تفاوت مى گذریم.  آنان از ما هستند از همین سرزمین مثل ما شهروند اما با این فرق که ما در فصل سرما وقتى آسمان رو به تاریکى مى رود و از ترس و دلهره ى سرما مجبور مى شویم قدمهایمان را تند تند برداریم تا بجایى بنام خانه برسیم ، خانه اى سقف دار ... در این هواى سرد در خانه هایمان نشسته ایم و با نوشیدن چاى گرماى دلچسب آن را مزمزه مى ‌کنیم، ولى عارف و طاهر و مهین و غیره ... خانه اى از یک تکه مقوا یا یک پتوى پاره شده دارند و سرما تا مغز استخوان آنها را مى سوزاند و شب تا سحر را در خانه ى بنام کارتن خوابى مى گذراند چقدر باید سوزناک و وحشتناک باشد .   

 

براستى که دیدن منظره هاى کارتن خوابى وحشتناک ترین نوع زندگى است که مى توان تصور کرد، آنهم دیدن کودکان کارتن خوابى! متوجه شده اید وقتى این کودکان مى خندند و دستشان بسوى ما دراز مى کنند اصلا دیدن خنده بر لب هر کودکى ظاهر زیبایى مى تواند داشته باشد اما این خنده بر لب آنان تاثیر بدى دارد . کاش نمی خندیدند . چرا می خندیدند ؟ چه چیزی باعث شادی شان می شود ؟ نمی دانم . نمى دانم ... اما در گوشه خنده این بچه ها عمق دردشان را مى توان دید مى توان فهمید زجر و عذابشان . خیلی تحمل نگاهشان برایم سخت بود . در نگاه این بچه ها یک چیزی بیشتر از سنشان دیده می شد .  

 

تصور اینکه چند نفر از جمعیت کلى کشور ما می توانند کودکان بدون سر پناه و غذا و لباس باشند تن آدم به لرزه در مى افتد . دختر یا یسر بچه چند ساله ای که برای برآوردن هر نیاز طبیعی کتک میخورد ، تحقیر میشود نگاهش به این دنیا چیست ؟ با خود فکر کردید چه پوست کلفتی دارد این آدم در سن ۳ سالگی .! چه آینده ای در انتظارش است ؟ کنار خیابان بزرگ مى شود ، از سطل زباله غذا مى خورد ،در  جوی آب حمام مى کند ، تنها سرگرمیش گدایی بوده و هست ، شاید یک روز تو همان خیابان از فرط سرما ، بیمارى سخت و قبل از اینکه کسى به دادشان برسد مى میرند!  یا اینکه تو همان خیابان برود زیر ماشین و برای هیچ کس مهم نیست که یک نفر از این جمعیت کم شده است .    

 

 

                                                    عکس از: مهدی کاویی

 

این پدیده ها ویژه یک فصل خاصى نیستند اما زمستان و هواى سرد... معضل را چندین برابر خواهد کرد. درست این فاجعه ها در عصرى دیده میشود که از انرژى هسته اى سخن مى گویند و هر آن سفارش بزرگان ممکلت ما توجه خاص به قشر محروم کشور است!  اما فاجعه هایى به بزرگى مرگ این کودک کارتن خواب در شبى برفى رخ مى دهد و دل بعضى از ما انسانها! را کمى به تپش وا مى دارد، سپس مسئولان تصمیم مى گیرند آنهم براى یک فصل فقط و فصلهاى دیگر را فراموش مى کنند ، باید مسئولان بپذیرند این پدیده سرما و گرما ندارد . وقت انکار نیست، وقت رسیدگى به علت نیست، علت را همه مى دانند گسیخته شدن روابط خانوادگى و فقر ،باید از این پدیده نوظهور در جامعه و جلوگیرى از رشد و گسترش آن، مقابله شود . 

 

این زندگى مشقت بار و آن چشمهاى یخ زده و مرگ و میر کودکان کارتن خواب و خانواده هایشان، از بى توجهى مسئولان سالیان سال است که فریاد مى زنند ، و دیدن صحنه ها ى متکرر مرگ و میر و حوادث ناشى از این معضل اصلا خوشایند نیست ... اگر بخواهیم به این فکر کنیم و ثابت کنیم که در دیگر جوامع به اصطلاح غربى معضل کارتن خواب وجود دارد، انکار نمى کنیم وجود دارد اما کشورهاى غربى تلاش مى کنند که این معضل رشد نکند، دولت هاست که از اینگونه افراد حمایت مى کنند راه حلهاى مناسب براى بهتر زیستن آنها را وظیفه خود مى دانند، از طریق سازمانهاى مختلف براى بیکاران حقوق بیکارى ، بیمه و غیره اختصاص داده اند که از این طریق بتوانند امرار معاش کنند و در ثانى این امکانات مانع رشد اینگونه معضلات خواهد شد و اگر هم باشد بندرت دیده مى شود . پپس فرق کارتن خوابهاى آنها با ما زمین تا آسمان است . کارتن خوابهاى ما نیازمند حمایت هاى دیگر هستند، آنها باید آموزش هاى لازم فنى و حرفه اى ببینند تا بتوانند پس از مدتى مستقل زندگى کنند و از بحرانى که در آن قرار دارند خارج شوند  

 

بالاخره اینکه هر کدام از ما دوست نداریم شهر یا کشورمان را با چهره کریه ببینیم ، دوست نداریم کودکى.. مادرى... فردى از افراد جامعه ى خودمان را در خیابانها ولگرد ببینیم ! بی پناه ببینیم ! دوست نداریم وقتى یکى از این کودکان کارتن خواب وقتى شدت سرما را تحمل نمى کند مى میرد و ما با انداختن کاغذهاى آبى سبز صورتى مسئولیت خود را تا تا اینجا ختم کنیم ! افراد پولدار که کم نیستند تو این مملکت بجاى هوا دادن سرمایه هاى کلان در امارات و کشورهاى دیگر ( البته خوش باش مانع خوشى شما نیستیم ) بیایید و یک کارهاى مثبت برای این افراد نیازمند انجام بدهیم موسسات خیریه جایگاه پناهگاه حالا هر نامى که بذهنت میرسد ٬ اما اقدامی مفید باشد . حد اقل کمى از معضلات کاسته مى شود ، شهر از این پدیده هاى نابهنجار رنگ و رونقى دیگر بخود مى گیرد ، گردشگران خارجى در ایران نفت خیز بجاى دیدن چهره هاى گوناگون معضل کشورمان با ذهنیتى زیبا و بیاد ماندنى از ایران خارج مى شوند و این سفرها بارها تکرار خواهد شد . 

 

چندین سال از عمر این معضل نمى گذرد ، اما کارتون خوابى و زندگى خیابانى به یکى از مهمترین معضلات زندگى شهرى تبدیل شده است . همه ما مى توانیم در مسئولیت جمع آورى و ساماندهى متکدیان وکارتن خوابها نقشى فعال داشته باشیم عین زنجیره هاى متصل بهم هستیم که فقدان یک حلقه از این زنجیره کار و فعالیت و تلاش در این زمینه را ناکام مى گذارد. شهردارى، نیروى انتظامى، بهزیستى، کمیته امداد و سازمان زندانها، صدا و سیما، بهزیستى، موسسات خیریه و ما شهروندان ...اگر تمام اینها وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند مشکلات کارتن خوابها که نه اقامتکاه مشخصى و نه شغل مشخص شده اى دارند ، کاهش مى یابد.  بدینوسیله حق کرامت و عزت انسانى ،تلاش و کوشش و حق سرپناهى که نمونه هاى آزادانه ى شخصى اوست بدست خواهد آورد که همان حقوق اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى هر شخص مى باشد .  

 

آرى، تلخ و وحشتناک است این نوع زندگى . 

 

استخوان ها پوک است
و سرما سخت
فکر دیگر باید کرد
قلبها اندکی سنگ است
نرم باید کرد
چشم ها خشک است
اشک باید ریخت
دیگران هم هستند
چشم ها را باید شست
کودکان را، مادران را باید دید. 

 

 ربط : کارتن خوابها/بندرعباس/گزارش   

  

  

 

نظرات 43 + ارسال نظر
پ.نون دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:29 ب.ظ http://‌babune.blogsky.com

به نظرم همونطور که توی همه قشرهای مردم باب و ناباب داریم، خوب و بد داریم، محق و ناحق داریم، اینجا هم همینطوریه.

بعضیها هستن که از زور لاابالی‌گری کارتن‌خواب شدن. از شدت تنبلی و کاهلی و ندانم‌کاری. البته منکر نیستم که اوضاع نابسامان سیاسی، اقتصادی اجتماعی کاملا ذی‌مدخلن، اما عامل انسانی می‌تونه از مهمترینها باشه این وسط.

بعضیها هستن که باید لقمه رو بذاری دهنشون تا لطف کنن بخورن!

این هم دید از اون زاویه!

سلام دوست عزیز ...
کاملا باهاتون موافقم . ابعاد مختلفی داره ....زاویه ها مختلف . تشکر از این توضیح

طاهره دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 04:05 ب.ظ http://xt.blogfa.com

سلام
نمی دانم چرا هر وقت مطالب زیبایت را می خونم ...بارونی میشم.
این حال و خیلی دوس دارم.
هزاران درود بر تو عزیز.

سیاوش کاویان دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 04:25 ب.ظ http://mby.blogfa.com

وتی کودکان فلسطینی و نیکاراگوئه ای و ونزوئلائی هستند دور از انصافه که به کودکان وطنی فکر کنیم.صد البته که اونها در اولویت قرار دارن!!!!!!!!

بهارین دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:46 ب.ظ http://baharin.blogsky.com

سلام دوست خوبم
واقعا آدم دلش به حال این افراد می سوزه...
کاشکی می شد همه دست به دست هم بدیم تا اینهمه بی عدالتی رو در جامعه شاهد نباشیم...اما دست به دست هم دادن واقعا اشکال کاره!!!هیچ کسی دست به دست دیگری نمی ده....به قول شما اگر یکی نباشه اتصال این زنجیره با مشکل مواجه می شه...و درست هم به خاطر همین نمی شه کاری کرد...هر کسی توقع داره دیگری مسئولیت این کار را بر عهده بگیره و به همین علت هیچ یکی از این معضلات جامعه ما حل شدنی نیست...
کاش می شد عدالت واقعی رو در جامعه به اجرا گذاشت...
خوشحالی دیگران خوشحالی ما هم هست...

[ بدون نام ] دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:31 ب.ظ

عزیزم سلام
مردم ایران را با نشان دادن این تصاویر روانی تر نفرمایید

بتدری از المان

سلام همشهری عزیزم ..
امیدوارم در غربت سالم و سلامت باشید ...

چنین قصدی ندارم و چنین جسارتی هم نمیکنم ...ملت بیگناهند این حقشون نیست ...

مسائل عمیقتر، پیچیده تر و گسترده تر از آن است که یک ..... تا با نشان دادن . این فقط بک تصویر است ملت ایران روزانه با فجایع مختلفی روبرو میشن که این تصاویر صفرند در برابرشان .

دلت شاد و لووت خندون ..خاش هوندی

پدربزرگ دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:45 ب.ظ

سلام
اینکه شما ذهن خوانندگان را در جهت حمایت از کودکان کار و بی سرپرست سوق میدهید کاری بس قابل ستایش است
اماخواهشم اینه که نسبت به انتخاب عکس دقت بیشتری کنید

سپاسگذارم از اظهار نظر لطفتون ...

صابری سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:27 ق.ظ http://lengehkarate.com

سلام...
اگر دولت این وظیفه را به عهده ی بهزیستی گذاشته و ار اعتبار کافی نیز به آن تخصیص دهد و ارگانهایی نظیر شهرداری و نیروی انتظامی را موظف به همکاری با بهزیستی نماید این مشکل براحتی قابل حل خواهد بود...
با جمع کردن این بچه ها و یاد دادن مهارت و سواد مطمئنا آینده ی خوبی را می توان برایشان تریسیم کرد...اما....

همسفر سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:59 ق.ظ

سلام بر دخت هرمزگانی
رسیدن بخیر . سمینار خوبی داشتید هرچند که هوای لندن سرد بود .

حمایت تو از این کودکان ستودنی است . با خوندن این مطلبت یاد سال ۸۲ افتادم . وقتی ماموریت کاریت افتاد تو اواخر زمستان اومدی تهران تو ان شبهای زمستانی سرد یادم هست از شنیدن حادثه تلخ یخ زدگی گروهی از کارتن خوابها تو تا صبح بحث همین را با خانم داودی و خانم صالحی یادشان بخیر ادامه دادین . وحشتت از این کارتن خوابها و مرگ این افراد را با این نوشته ات مقایسه کردم دیدم هنوز همون حس و حال سال ۸۲ را داری .
سرمایه وثروت درجامعه ایران تلمبار شده ازپول نفت و منابع طبیعی میلیاردها تومان سرمایه هر روزه وارد کیسه صاحبان زر وزور میشود .
امکانات زیستی ورفاهی مرفه برای سرمایه دارن به وفور وجود دارد. مسکن وکاخ و بازار، آسایش ورفاه درخدمت صاحبان ثروت وقدرت قرار گرفته است. این سرمایه داران ودولت اسلامی آنهاست که برتمامی نعمات و امکانات رفاهی جامعه چنگ انداخته اند و فقروفلاکت رامردم تحمیل کرده اند. پدیده کارتن خوابی و کودکان وزنان خیابانی یکی از عوارض حکومتی آنهاست.
اواخرا برای یک همایش دعوت شده بودیم در این همایش از تحرکات اجتماعی صحبت کردند که بنظر من خود این تحرکات یک تکان خوبی بوده برای مسئولان و امید بر آن داریم که این معضل را جدی در نظر بگیرند و تشکیل کمیته های حمایتی کودکان و زنان خیابانی را از این منجلاب نجات بدهند .

پاینده باشی

سپاسگذارم .

نسل سوخته سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:32 ق.ظ

دست روی بد جای درد جامعه گذاشته اید .
شجاعتتان قابل تحسین است. بعضم گرفت تا عکس را دیدم فاجعه است به خدا .

حبیبی سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:01 ب.ظ http://birdwatcher.persianblog.ir

میدانی وبلاگت درست در قسمتی از ذهن من قرار دارد که همیشه دلم می خواهد کمتر بهش سر بزنم
از خودم خجالت می کشم به این دلیل

درکتون میکنم ...

احسان رضائی سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:34 ب.ظ http://goojegeno.blogsky.com

سلام
عکس تلخیه
ممنون از مطلبت.

ice tea سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 01:32 ب.ظ

چه عکس وحشتناکیه !

بدیس سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:22 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.به نکته خوبی اشاره کردی.مشکل اینجاست که همه مسئولیت را گردن این وآن می اندازند وهیچوقت هم به نتیجه ایی نرسیده اند.برای همین است که هرروز شاهد افزایش اینگونه افراد در جامعه هستیم.موفق باشید

گلبول سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:50 ب.ظ http://golbool.blogfa.com

سلام
ای خواهر از خودمون کاری بر نمیاد فاصله ی طبقاتی دیگه خیلی زیاد شده

شبح دریا چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:48 ق.ظ

سلام سرکار خانم .
رسیدن بخیر و خوشحال شدم از شنیدن موفقیت کاریت.احسنت.
دختر جان این عکس خودش یک فاجعه میتواند باشد.با جناب کاویان موافقم !
زنده بمانی

سپاسگذارم . موفقیتم را مدیون سرورانی همچو شما میدانم .

بهشب چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:06 ب.ظ

بنگری عزیز برای اینده بهتر باید تلاش کرد.باید تعغییرات حال و حاظر را ببینیم و یاد گذشته بیفتیم.باید هرمزگان از این که هم باید بهتر بهتر بهتر شود. اگر بخواهیم.

با همت و با یکپارچگی ...البته. با امید خدا

یارا جعفری چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:19 ب.ظ

سلام گل مه !
۱۰۰۰ تا تبریک تقدیمت اکنم . ول دان ! انشاله بالاته .

اگن کارتن خاوو جرم نن ! اگه جرم محسوب نابو بی چه تابحال دولت (دلوت) ما بخصوص تامین امنیت و بهداشت و فرهنگ مردم جامعه اقدام ناکردن پس براگردت به بی لیاقتی دولت ما و مسئولین وا خاوو رفته زیر پتو گلبافت! ما .
کرامت انسان تو ایران وا گل نشتن !
اتفهمی دلوت یعنی چه (لبخند)
لووت شاد موفق ببی

سپاس از تو خانومی
دلوت ! نه

... چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:29 ب.ظ

چشمهایت را برای دردهایش هم باز کن. نه چشمهایت را که همه وجودت را . همانها که لذت را ذره ذره میبلعیدند . حس ها ی تقویت شده رامی گویم. این مهم است خانم بنگری عزیز که متاسفانه ملت ما دردها را از دولت ثروتمند می کشد ! سرزمین نفت خیز اما سر سفره ها بدنبال نفیتم !

اینموریکس چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 06:50 ب.ظ http://inmorix.persianblog.ir

سلام....عیدتون مبارک....امیدوارم که همیشه شاد و پیروز باشین......[گل]

چوک سورو چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:14 ب.ظ http://suru.blogsky.com

با سلام خدمت دخت عزیز
امیدوارم که همیشه پایدار و سربلند بمونی

نمی دانم با پول بی زبان نفت چه کرده اند ؟ بقول خودشان طی یکسال اخیر حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیارد درامد نفتی داشته اند با این پول اگر درست خرج می شد و در راه رفاه مردم بکار گرفته می شد دیگر نه کسی بی خانمان بود و نه کسی بی سر پناه . بزرگترین و مچهزترین بیمارستان جنوب لبنان با پول مردم ایران ساخته شده و اداره می شود دوا و دکتر هم مجانی است ولی کودکان ایران بخصوص قشر زحمتکش و کم در امد جامعه در فقر و فلاکت زندگی کنند ؛ بلاخره معنی عدالت اسلامی هم طی سی سال اخیر فهمیدیم !

موفق بشی دخت عزیز

بهشب پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 01:49 ب.ظ http://www.behshab.blogsky.com/

با بازی شب یلدا یه روزم

ابراهیم جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:34 ب.ظ

... صبح اولین روز برفی سال نو جمعیت زیادی دور جسم بیجان دخترکی در کنج دیواری درکنار پیاده روی یخ زده جمع شده بودند و هرکس با تاسف و دلسوزی چیزی می گفت.
... اما هیچ کدام نمی دانستند چه رویاهای قشنگی دخترک در آخرین لحظات شب قبل دیده بود.
( بخش آخر داستان دختر کبریت فروش)
راستی تا کی می خواهیم دور جسدها جمع شویم و فقط با تاسف سر تکان دهیم؟ و صدقه بدهیم؟

بدتر از آن می دانی چیست؟ روزی می رسد که دیگر حتی ذره ای متاثر هم نخواهیم شد!!!

و از آن بدتر روزی که هجوم ببریم و لباسها و وسایل بیچاره را هم به یغما ببریم. و شاید چون درندگان لاشخور ....

و باز فریاد بزنیم که آی ... ما انسانیم!
می خندی!
یعنی چنین نمی شود؟!!

سلام ..
با شما همفکر و هم عقیده ام .
آری ..می خندم از خودمان انسانها که وای اگر روزی واقعا عین این حیوانات ..درنده باشیم و از گوشت و خون خود بخوریم !

بازی شوو یلدا جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:51 ب.ظ http://loor.blogsky.com

حباب جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:38 ب.ظ http://Www.Hobaab.mihanblog.com

حتی کارتن ها هم کافی نیست ... (گل)

نیلوفر شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:34 ق.ظ http://nilouyee.blogfa.com/

فکر می کنم بی خبریشان باعث شادمانیشان می شود ...

لیدا شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:46 ق.ظ http://lina.blogsky.com

سلام ...

وبلاگ هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست آپدیت شد ...

محمد علی چاووشی بعد از 2 سال از ناصر عبداللهی می گوید ...

منتظر حضور گرنتون هستم ...

یا حق ...

کارنجک شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 04:00 ق.ظ http://blog.karenjak.com

چه نیشی میزنید
دردی تلخ دارد
به همراه
سکوت

کمالی شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:28 ق.ظ

سلام مهربونم
دردناک و تلخ . حرفهای ابراهیم دلم را درد آورد . نگران حال و روزمون شدم

شب بلورین شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:35 ق.ظ

استخوان ها پوک است
و سرما سخت
فکر دیگر باید کرد
قلبها اندکی سنگ است
نرم باید کرد
چشم ها خشک است
اشک باید ریخت
دیگران هم هستند
چشم ها را باید شست
کودکان را، مادران را باید دید

سوختم بنگری جان

دمدمی شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 01:32 ب.ظ http://daam.blogsky.com/

چنین یادآوری هایی دقیقا وظیفه یک روزنامه نگار است.
ایما که گم شدیم در روزمرگی البته خود گهگاه و ناخودآگاه از قضایای اینچنینی عذاب وجدان می گیریم که چرا باید اینطور شود...

سلام
مدتها نبود.....خوش اومدی.

کرگین شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:00 ب.ظ

چه بگم ای دخت عکس تش دادن دلم !

خدادادیان شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:35 ب.ظ http://www.azfarshid.blogsky.com

درود
یلدایت خجسته باد
با مطلبی در خصوص ریشه های اساطیری جشن های یلدا و کریسمس منتظر حضور شما هستم.
عیدانه فراوان باد.
با احترام

سکوت شبانه شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 05:34 ب.ظ http://sokot-e-shabane.blogsky.com/

سلام دوست من
تحقیر و فلاکت کارتن خوابی در کنار حواشی همیشه همراه کارتن خوابها که مشکل گرمای تابستون و سرمای زمستونه مجموعه ای از سخت تریت و بدترین برایند ها برای آأمها (اللخصوص) بچه ها در تصور زندگی فعلی و سرنوشت آتی شونه .اینم یکی دیگه از معضلهای ناشی از کم کاریهای دستگاه های مسئول شهریه !

سلام سجاد عزیز
سپاسگذارم از حضورت

مهدی ذاکری شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:48 ب.ظ

سلام دخت هرمزگانی
بازهم بی تدبیری دولت در این معضل نماینگر است . راه و چاره فقط چندتا گرمخانه نیست که سرما خود را گرم نگه دارند . تابسان را چی ؟ بفکرش بوده اند ؟
سپاس از تو

ستاره باران شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام دخت .
شب یلداست ما همه به فکر انار و هندوانه و گلهای قرمزیم . برای لحظات امشب کلی برنامه ها داریم دقایق طولانی امشب را لحظه شماری می کنیم ...لحظات سرد امشب را فراموش نمی کنیم . ولی بیرون از محیط ما کودکانی هستند که دستهای یخ زده اونا بسوی ما درازه تا برای شب یلدا نانی برای شکم خود تهیه کنن . کودکان کارتن مادارن کارتن زنان دختران همه کارتنیها مثل ما انسانند .
عکس را دیدم کلی روحیه ام از دست دادم . هی میگن عدالت عدالت . آخه کجاش عدالته کجاش عادله ..

حسین یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:05 ق.ظ http://sozlavar

سلام بنگری خوب نگریستی بر اواره گان
این اوارگی همه از برکت دولت نهمه

سهیل یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:12 ق.ظ

سلام گلم
یلدات زیبا بود ؟!
سپاس از تو که در این شبهای سرد به یاد بی خانمانها هستی ما هم هستیم اما ما برای کارتن خوابها در هوای چندین درجه زیر صفر کاری انجام نمیدیم ولی در کشوری مثل ترکیه زمستان امسال که درجه حرارت ۱۰ تا ۱۸ زیر صفر بوده برای بی خانمان و کارتن های خواب سال گذشته 50 کارتن خواب در هتل اسکان داده شد و تاکید کردند که زمستان امسال نیز هیچکس در خیابانها نخواهد خوابید!! ترکیه معمولا هر سال در ایام کریسمس و تحویل سال نیز این کار را انجام میدهد !
حمایت و اهمیت را بنگرید !

مهشید یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:21 ق.ظ

خوش به حال کارتن های خواب فلسطین و لبنان ....ایران بهشون کمک میکند .

منیژه احمدی یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 09:27 ق.ظ

وقتی از کنارشان رد می شوم از انسان بودنم شرم می کنم, اما این دولت انگار هیچ چیز برایش مهم نیست!یک بار بیایند و از این خیابانها گذر کنند آنوقت شاید حس انسانیت در وجودشان تکانی بخورد . این همه سرمایه ملی به غارت می برند ..

سلام خانم هرمزگانی
وقتت بخیر

برگ آخر یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:07 ق.ظ http://last-card.blogfa

تدابیر دولت نهم !
خوشا بحال کارتن خوابهای کشورهای دیگر !

بدیس یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:30 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام

ژاله دوشنبه 2 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:51 ق.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

در کشوری باین ثروتمندی چرا اصلا؛‌باید انسان فقیر وجود داشته باشه؟؟؟؟؟!!!!!!‌

از همین در حیرتیم !

تشکر از حضورتون ...

مختاری سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 12:11 ب.ظ

کارتن خواب می تواند در هر کشوری با هر سطح از تولید ناخالص ملی وجود داشته باشد. همانگونه که ما در جهان امروز می توانیم کارتن خوابها را در آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان و چند کشور صنعتی ثروتمند دیگر هم ببینیم. اما آنچه که در ایران خطرناک تر و نگران کننده تر است، آن است که شمار هموطنان بی بضاعت به سرعت در حال افزایش است. به نحوی که 40 درصد از جمعیت ایران در زیر خط فقر اعلام شده است! آن هم کشوری که صاحب بزرگترین مخازن گاز و نفت در جهان است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد