چشمها نیز فکر می کنند

 

از بوى سدر و حنا ، از حصیر و سبد ، از سفال و نقش هاى گوناگون آن که منتظرند دست کسى به آنها برسد و از هرم گرماى اینجا دورشان کند، از دلوهاى سوراغ که هر آن مگس هاى ریز و درشت یک راست یا دورگردان چرخکى مى زدند ، از رطوبت و خشکى هواى اینجا ، از آتش باران جنوب و بوى شرجى مخلوط شده با بوى ماهى هاى رنگارنگ بساط ماهى فروشان که بوى معطر سدر و حنا را محو کرده ، در گوشه اى از این محیط با چشمهایى که انگار در حال فکر اند و با گشوده دهان نوایى سر مى دادند به مشترى هاى که گاه تماشاچى و گاه خریدار بودند ، چشم و دهان گشوده بر سر بساط ماهى فروشان بى تاب این ور و آن ور مى غلتیدند و این پا و آن پا مى کردند تا کسى بیاید و آن ها را از هجوم مگس هاى ریخته به جانشان رها کند، حالا چه به تمام قیمت یا با قیمتى ارزان . ماهى هاى رنگارنگ را مى گویم که ولو شده بودند بر سر بساط همان زنان ماهى فروش، همان زنان هرمزگانى کوشا و دردکشیده و نازک اندام ٬ با دستانی سترگ و توانمند که ظرافت انگشتان یک زن در آنها دیده نمی شد گاه با برقعی سیاه و گاه سرخ، سرخ سرخ، برکه هایی مزین شده با خطوط ظریف ریسمانها و خوص های طلایی و نقره ای٬ با چادرهاى رنگین کمان و شلوارهاى بادله اى و خوصى و تلى ...    

 

                                                  {سند و پرند و ماهی دیریا...}

 

حیفت مى آید گوشه اى از این همه زیبایى و رونق بازار آن دوران را برایت حکایت کنند یا اینکه عکسهایى از تلاش و کوشش زنان ماهى فروش آن دوران را نظاره گر باشی و لحظاتى را در رویاى بودن در آن دوران نباشى . با دیدن این تصویر دلم مى خواهد لحظاتى را براى گپ و گفت مختصرى با آنها بنشینم.... و بگویم " نخسته نخسته نخسته زنُنِ اُن زمُن ، زمُنى که فکرُُ دِل اسیر و خار نَهَستَه " .   

 

  

 

پ.ن1 : فقط یک چیز را میدانم و آن اینکه زنان دست فروش(هر نوع از اقسام دست فروشی) باید کار کنند تا خود و فرزندانشان زنده بمانند و البته در دل مطمئن باشیم که اجراى عدالت قطعا محقق شده است .! 

پ.ن2 : عکس زنان ماهى فروش سال 1960 میلادى – در شهر دَبــَئى (دُبى) . در قدیم به دبى دبئى مى گفتند. 

پ.ن3: جالب اینکه پوشاک زنان این شهر با پوشاک زنان استان هرمزگان مغایرتى ندارد !  

پ.ن4: این روزها بد جورى میگوهاى صید شده شروع کردند به چشمک زدن ، اما از بدى روزگار باید چشمها را بست ! . یواشکى مثل گربه ها فقط از دور میگوهاى تازه صید شده را بو مى کنیم !!